lördag 2 november 2013

#skickavidarenätkärlek

Trodde väl aldrig att jag skulle göra ett tankeinlägg om någon en tjej som nyss fyllt 13 år har gjort. Något bra och positivt! Men nu gör jag det. Jag vill skriva det här inlägget till Nellie Berntsson. Hon driver en av Sveriges största bloggar och är som sagt bara 13 år. Jag har varit ganska kritisk mot henne, och tyckt att hon verkar tro att hon är mycket äldre och vanare än vad hon egentligen är. Hon hänger ju runt med alla bloggare som är runt 20. Tycker att hon borde vara barn lite mera, för hon är trots allt ett barn.

Men en smart sak hon gjort är det här med #skickavidarenätkärlek. Hon har kommit upp med en ny hashtagg, för att motarbeta näthat och nätmobbning. Grejen med hashtaggen är att man kan skicka den till någon som man tycker har gjort någonting bra eller bara tycker att förtjänar lite mera så kallad nätkärlek, vilket jag tycker att alla behöver. Och får men det här hashtaggen så ska man skicka den vidare till fem personer. Och så sprids det mer och mer nätkärlek i stället för näthat.


Jag tycker det här är en fin grej. Själv har jag inte blivit så utsatt, men nog har jag fått både negativa och elaka kommentarer. Och jag vet att många får väldigt mycket sådant. Och i alla intervjuer om hur stora bloggare hanterar det så är svaret altid "Jag försöker att inte bry mig". Men jag tycker nog att man får och kanske till och med ska bry sig. Jag vet att jag själv inte kan vara utan att ta åt mig. Och vad då, lika hemskt är det väl att få en elak kommentar på bloggen som i verkligheten. Visst vet jag att det är lättare att säga elaka saker på nätet och det är människor med dåligt självförtroende och så vidare. Men hej hallo! Det gör inte att det känns mindre! Det är också väldigt elakt och man ska inte vara elak. Man får säga om det är något man tycker, men säg det på ett snällt sätt!


Så nu vill jag skicka denna #skickavidarenätkärlek till alla er, mina läsare. Ni är alla värda denna hashtagg, så nu är det er tur att sprida vidare den till fem personer ni tycker att förtjänar att få den. För att motverka näthat!


#skickavidarenätkärlek <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar