fredag 15 november 2013

Och varför har vi rätt att döda dem för att få reda på om man kan överleva i vår tvättmaskin?

Idag hade vi en provisorisk kongress med debatter i engelskan. Väldigt intressant och tankeväckande. Och rätt arg blev jag nog också. Vår grej handlade om djurens rättigheter och djurtester och så vidare, ett ämne so jag så klart brinner för. Och vi har då de senaste timmarna sökt fakta och fixat ihop hela vår argumentation. Som var så gott som vattentät. Och den höll, ändå hände något, det gick inte igenom. Jag förstår inte riktigt det eftersom vi hade bra svar på all kritik vi fick och kunde argumentera för vårt och mot motsägarnas argument. Nå jaa det gick inte hela vägen men det här projektet har fått mig att tänka ytterligare. Det är till och med värre än vad jag hade trott.

För det första, de allra flesta djurtesten görs alldeles i onödan! Varför testa hur länge en katt kan vara inne i en tvättmaskin? Så att du kan bevisa att den dör om man gör det. Eller varför använda apor och grisar i test där bilkollisioner testas? Då det skulle vara lättare och billigare att bygga upp dockor, som dessutom skulle visa upp skadorna en människa kan få. Nej men i stället dödar vi de här djuren. Och om man testar mediciner, ja vissa kanske måste göras. Men 80% av alla tester som går igenom på djur (och här är då inte ens medräknat de som inte ens funkat på djur) funkar i slutändan inte på människor utan måste dras bort. Och så är de gjorda i onödan. Och det finns bättre sätt att göra det här på.

De kallas alternativa metoder och är i de flesta fallen billigare, tar kortare tid och ger dessutom exaktare resultat. Det som verkar som det bästa är att skapa celler på konstgjord väg. Och det här är fullt möjligt, man kan skapa specifika celler och till och med kroppsdelar, som till exempel lungor. Och sedan testa rakt på det. Och ingen behöver komma till skada. Allt går inte ännu att skapa den här vägen, som till exempel en hjärna. Men mycket finns redan och jag tycker att det är idiotiskt att inte använda dessa då de nu finns i stället för att testa det på ett djur.

Jag tycker personligen att det här verkligen inte är rätt. Vi har redan förstört världen så mycket och nu ska vi ha makt över alla andra varelser här på jorden. Ja vi är kanske den intelligentaste arten, men i och för sig hur intelligent kan man nu säga att någon som förstör sitt eget hem är... Ja men i alla fall, jag tycker det är självklart att om någon hittar en medicin till cancer och bara måste testa det på en kanin för att kunna rädda an massa människor så okej. Men det här med smink etc. det är inte okej! Det finns bra smink som inte har testats på djur, följ exemplet. Vill du producera en ännu bättre maskara så testa den på konstgjorda ögonceller så sparar du tid, pengar och antal test. Och ingen behöver lida. Och dessutom är det bra reklam  för dig att kunna marknadsföra med att du inte använt djurtester. Vad är det människor inte förstår i det här!

Vad är er åsikt till det här? Jag blir så glad varje gång jag får en kommentar, och extra glad blir jag över kommentarerna till åsiktsinlägg. Och jag har inget emot att ni har olik åsikt än jag, jag argumenterar gärna. Så kommentera er åsikt!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar