torsdag 1 oktober 2015

Plankan 30 dagar

Någon dag före september hittade jag ett evenemang på Facebook, en utmaning i september. Att varje dag göra plankan en viss tid, tiden ökade hela tiden och sista dagen i månaden skulle man stå 5 minuter i plankan. Vilodag var sjunde dag, som råkade infalla varje måndag. Jag gjorde det. Varje dag. Två små fusk, ena att jag en söndag inte gjorde plankan utan i stället stod söndagens tid på måndagen. Så jag bytte alltså plats på vilodagen en gång. Och sista gången, 5 minuter gjorde jag faktiskt först idag. Alltså inte igår sista dagen i månaden. Men annars har jag verkligen gjort och stått i plankan de här utsatta tiderna. Då jag började med 20 sekunder kändes det nästan löjligt. fram till kanske två och en halv minut gjorde jag det här alltid direkt då jag steg upp ur sängen, för att sedan ha det över på dagen. Men då tiden ökade därifrån orkade jag helt enkelt inte. Det är bevisat förr att man inte har alla sina krafter just efter att man vaknat (testa till exempel att göra 20 armpressar på kvällen och morgonen på tid, ni blir förvånade över skillnaden). Så då började jag i stället göra det efter att jag kommit hem från skolan eller just före jag gick i duschen på kvällen. Och så nådde jag målet fem minuter.


Visst har jag märkt förändring, inte skulle jag någonsin ha klarat fem minuter för en månad sedan. Nu var det nog tungt men jag klarade det ändå, med ganska mycket viljestyrka om att inte ge upp nu sista gången. Mest märker jag i magmusklerna och låren att jag faktiskt har blivit starkare, men även i armarna och ryggen. En bra övning för så gott som hela kroppen det vill säga. Jag har redan planerat att även i oktober köra en sådan här utmaning. Inte med plankan utan magplankan som jag kallar den (vet inte vad det heter på riktigt) att man ligger still med ryggen och benen i luften, galet bra träning för magen. Tänkte köra samma schema, kopiera tiderna direkt. Vem är med?

Världens bästa lag <3 (alla vet det)

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar