fredag 9 oktober 2015

En vanlig dag som journalistik student

Idag var en dag som var fruktansvärt onödig för min del i skolan. Vi går en kurs som heter visuell journalistik för tillfället och idag gick vi igenom grunderna i fotografering. Jag förstår att det måste gå igenom noggrant och så men för mig som har fotograferat mycket var det mest bara nästan fem timmar av ingenting. Det handlade om vilka funktioner det finns på kameran, vad de gör och hur man använder dem. Och då jag är självlärd inom fotograferandet har jag testat mig fram till allt det som vi lärde oss, jag kan bländare, slutartid, skärpedjup och så vidare. Så då vi fick en uppgift där vi skulle fotografera bilder i olika förhållanden med olika inställningar gick jag helt ärligt och frågade läraren hur viktigt det är för mig. 

Han hade tydligen också insett att jag har koll på precis allt vi gått igenom så jag blev befriad och fick gå hem ett par timmar före vi egentligen slutade. Ganska skönt då energin inte annars heller var på topp efter gårdagens sitz. Men vi fick i alla fall leka lite med kameran under föreläsningen så jag passade på att knäppa några bilder till bloggen. Enda bra med att jag hade med min egen kamera idag, vi skulle titta på kamerorna och hitta inställningarna och hade man egen skulle man ta med den. Men jag känner ju min kamera så även det kändes väldigt onödigt. Men tröttheten och frustrationen gav i alla fall grund i några riktigt goda skratt.

Obligatoriska tekoppen (drack förresten svart te idag då det inte fanns någonting annat, jag gillar inte svart te). Jag har alltid den här koppen i väskan så behöver ingen bli arg på mig för att jag inte diskar StudOrgs koppar eller för upp dem till j-tornet

Och då skedarna är slut rör man om i teet med kniv

Lulli söt och måttligt intresserad på föreläsning

Och enligt Ville är linsskyddet ytterst intressant

Det enda rätta! Skolan har bara Nikon kameror så det lönar sig för mig att ha med min egen, som jag kan använda

Kanske inte en helt vanlig dag, men ändå en vardag. Vanligtvis är nog föreläsningarna betydligt intressantare och så brukar jag inte ha framme kameran på föreläsningarna heller.
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar