torsdag 16 juni 2016

Mina Favoritböcker – Lästips

Tänkte skriva ihop ett inlägg om mina favoritböcker, böcker jag verkligen älskat att läsa och som jag varmt rekommenderar alla att läsa. Till att börja med kan jag berätta att jag gillar sådana böcker som ofta klassas som lite "sämre" litteratur. De där böckerna som inte vinner pris och som bokkännare nedvärderar för att de är enkla. Jag hatar det, att man inte får vara en person som älskar att läsa och älskar böcker om ens favoritböcker passar in e genrer som fantasy, chicklit och romantik. Jag är lite trött på att så många böcker nedvärderas för att de tillhör fel kategori av böcker och för att läsningen flyter lätt genom de böckerna och läsaren blir underhållen utan att hela tiden behöva smaka på för konstiga formuleringar och mystiska berättelser som saknar egentlig handling. Nej, jag vill ha en bra story, där det händer mycket, det får gärna vara spännande men utan att bli för läskigt och så får ibland vissa små problem göras till världens största. Och så gillar jag sanna berättelser som verkligen är spännande, och nej få av oss har ett liv värt att skriva en bok om.

Så först ut, Harry Potter kunde väl många gissa. Den serien bara älskar jag, och sällan har jag läst en bokserie där varje liten detalj är så uttänkt. Du kan läsa dem om och om igen och hela tiden få nya aha upplevelser och inse varför saker är just på det sättet. Och skräms inte av tjockleken och mängden sidor. Är det en bra bok har sidantalet ingen skillnad, då är det ändå jobbigare att läsa en dålig bok på 150 sidor. Kort sagt handlar det om en trollkarlspojke som tillsammans med sina vänner ska strida mot ondskan inom trolldomsvärlden. Det är alltså en klassisk det goda mot det onda bok, men den har så mycket mer. Allt från relationer mellan vänner, familj och kärlek till ett helt magiskt samhälle uppbyggt runt London.


En annan bokserie som faktiskt också innehåller sju böcker, där böckerna dock är betydligt smalare är historien om Wirrawee, Tomorroe serien. Första boken heter I mogen när kriget kom (Tomorrow when the war began). En riktigt bra serie som kanske inte håller lika bra standard ända till de sista böckerna, men de första är så galet bra att man ändå vill läsa de sista. Och jag menar inte att de sista inte skulle vara sjukt bra, de ger bara inte en lika stor wow-effekt som de första. Här har jag skrivit ett längre inlägg om hela serien där jag också berättar vad den handlar om.


Det tredje jag vill tipsa om är författaren Katarina von Bredow. Alltså alla hennes böcker. Hon skriver om kärlek i alla dess former och alla möjliga tänkbara scenarion som kan uppstå. Om personer i alla åldrar på ett trovärdigt sätt. Speciellt "Expert på att rodna" och "Hur kär får man bli" hör till mina egna favoriter, men alla böcker jag läst av henne har galet bra.

Så är det en till fantasyserie. Hittills har endast den första boken utkommit på svenska, men den andra delen kommer ut i sommar. Första boken heter Röd Drottning och uppföljaren har namnet Glassvärdet. Det handlar om ett samhälle som består av människor med rött blod och människor med silvrigt blod. De med silvrigt blod är adeln och alla kungligheter och så vidare och de har även speciella krafter. Så visar det sig att en flicka med rött blod har liknande krafter, och berättelsen börjar. Lite av en rättvisans kamp, där de röda försöker få tillbaka sina rättigheter och klara av att leva då de silvriga tagit i princip allt.


Systrar i jeans är en bokserie på fyra böcker av Ann Brashares som handlar om fyra bästa vänner som alltid är åtskilda om somrarna. Genom en slump hittar de ett par jeans som har näst intill magiska krafter då de passar dem alla. De här jeansen hjälper dem sedan att hålla ihop trots avstånden. De här böckerna berör just sådana små problem och händelser som känns som världens undergång i tonåren. De beskriver allt som händer under sommaren för någon som är 15-19 år gammal. Mera åt feelgood hållet men innehåller även tunga ämnen som familjemedlemmars bortgång och svåra sjukdomar.


Viveca Sten skriver otroligt bra deckare som utspelar sig i Sandhamn i Sverige. De är lite för skrämmande för mig men de två jag läst har jag verkligen inte kunnat lägga ifrån mig. För de som gillar deckare är hennes böcker verkligen någonting jag rekommenderar.

Jag tror att det får räcka för den här gången. Just nu håller jag på att läsa en boktrilogi som efter att jag läst den antagligen kommer att passa in på den här listan. Vilka är era favoritböcker? Ge mig era tips!
<3 : Madde

6 kommentarer:

  1. Alltså jaaa! Håller så med om Harry Potter, Systrar i jeans och viveca sten! Har inte läst de andra ännu men Röd Drottning ligger i hyllan och väntar! :D kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar den varm! Själv klarar jag nästan inte av att vänta på att Glassvärdet kommer ut och jag kan springa och köpa den :D

      Radera
  2. Jag lusläste typ alla 5(?) böcker i en bokserie kallad Grottbjörnens folk av Jean Auel förra sommaren. Helt förfärligt bra tyckte jag, o de handlar alltså om grottmänniskorna :)

    SvaraRadera
  3. Till Red Queen-serien har det ju också utkommit en bok som innehåller ett par noveller, vilka utspelar sig före bok ett och ger lite mer djup åt världen. Vet inte om den utkommit på svenska ännu, men på engelska heter den Cruel Crown. Som ett tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, jag har hört om den men har inte riktigt fattat om det är ett tillägg till serien eller helt fristående, tack att du klargjorde :)

      Radera