tisdag 14 juni 2016

Bort med socker(beroende)

Jag ska inte ljuga, jag har varit riktigt sockerberoende. Jag har ätit på tok för mycket godis och annat som innehåller sjuka mängder socker. Tidigt i vår tog jag beslutet att minska mycket och jag har lyckats riktigt bra nu. Jag kan inte säga att beroendet är helt borta men jag kan säga att om jag verkligen vill kan jag egentligen vara utan socker och sötsaker helt. Så jag tänkte i det här skedet berätta om hur jag gjort, vad som fungerat och ge lite tips. Eftersom jag tror att många andra lider av samma problem.


För det är ett problem, man mår väldigt dåligt av socker, inte bra för kroppen varken fysiskt eller psykiskt. Det kan jag kanske skriva om i ett annat inlägg, nu tänkte jag faktiskt fokusera på att få bort sockret. Så steg nummer ett är beslutet, och det viktigaste där är egentligen att verkligen vilja. Sedan är det bara att lägga av. Nej jag vet att det låter hemskt och som att jag förenklar, men är det verkligen så att man har ett beroende går det inte att bara minska lite genast. Man måste sluta helt, för så fort du äter en liten godis, glass eller annan sötsak så kommer sockersuget att finnas där. Och är man så beroende av socker är det sötsuget det värsta och jobbigaste att stå emot. Det är om man gör så som man lättast faller tillbaka.

För kroppen tar det ungefär tio dagar att vänja sig av med att vara utan socker, och tio dagar är inte mycket. Jag brukar tänka att men jag klarar väl de några dagarna och sedan känner jag inte alls sötsuget på samma sätt. Och det har faktiskt fungerat. Men en annan sak jag tycker är bra är att inte lägga upp en tidsplan, till exempel jag ska vara utan socker i ett halvt år. Visst du kanske mår bra det halva året men om du sedan faller tillbaka och äter mycket sött igen så ser jag ingen större idé med det. Jag tror helt enkelt det tar mer tid än så. Därför har jag själv valt att inte lägga ett tidsmål, utan att jag "är utan socker" tills vidare.


Jag är nämligen inte helt utan socker just nu. Innan påsk var jag faktiskt det nästan en månad, sedan lät jag mig själv äta gott under påsken och så var jag tillbaka på ruta ett nästan. Det enda som skiljde var att jag visste att jag skulle kunna sluta med det igen. Och nu i maj då det har varit alla världens födelsedags- och andra fester har jag inte låtit bli att äta efterrätter och så och har någon bjudit på godis har jag ibland kunnat äta lite. Men nu är jag tillbaka och ska försöka lämna bort det helt faktiskt. Eftersom känslan jag upplevde innan påsk då jag inte åt någonting var så skön. Det kändes verkligen som att jag mådde hundra gånger bättre bara av att lämna bort ett livsmedel.


Men vad ska man då göra då sockersuget kommer under de här tio dagarna och även då och då efter det? Det finns många olika knep, googla så hittar ni galet långa listor, men jag tänkte berätta vad som fungerat för mig. För det första, ska man ha en myskväll, se till att det finns några saliga snacks du gillar. Nej salt och fett är inte heller bra, men det är mycket bättre än socker, och de tillsammans med socker är faktiskt det värsta du kan äta. Så se till att ha snacks utan socker till just sådana tillfällen där det är extra frestande.

Så har jag två drycker som har fungerat bra för mig för att bota sötsuget. Det är te och vatten. Om jag får sötsug en vanlig dag då jag bara är hemma kan jag koka en kopp te åt mig, och från att jag börjar koka tills jag har druckit upp har det gått nästan en halv timme. Så förutom att drycken i sig tar bort suget hjälper det även att göra någonting konkret och annat en stund, så glömmer man lite bort. Och annars är kanske mitt bästa tips att alltid ha en vattenflaska med sig. Det är knäppt men det hjälper faktiskt att dricka lite vatten då sötsuget slår till, och dessutom är det ju sjukt hälsosamt att dricka vatten. Det som fungerar ännu bättre än vanligt vatten är vatten med lite citron eller lime saft i, dessa citrusfrukter tar bort sötsuget nästan magiskt.

Och det sista jag tar med i det här inlägget är att göra någonting med händerna då du bara tittar slött på en film eller en serie. I ställer för att låta händerna gå mellan en godispåse och munnen kan de få rita någonting, sy något eller till och med bara spela ett spel på telefonen. Jag måste i alla fall få göra någonting med mina händer och ibland är det så enkelt som att jag putsar mina naglar. Och till sist vill jag säga att jag tagit belåtet att bara lämna bort konkreta sötsaker, jag har inte tagit bort dolt socker ur mitt liv. Sådant som finns i t.ex. många yoghurtar och sådant. Mest för att jag tycker det är det mest störande då någon är en så noggrann och måste läsa på innehållsförteckningen på varje sak. Och så gillar jag inte naturell yoghurt alls och inte så många mjölkprodukter, så på något sätt måste jag få i mig lite kalcium i alla fall.


Hoppas någon tyckte det var intressant och hoppas att jag kan hjälpa någon lite i alla fall. Om ni har några frågor så kommentera och är ni annars överhuvudtaget intresserade av att jag skulle skriva mer om det här processen mot ett sockerfriare liv. Jag vill inte alls säga så egentligen för jag tycker det låter som ett hälsofreak jag inte vill vara. Men ni förstår hoppas jag.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar