onsdag 27 januari 2016

Om att kunna slappna av och sova

Igår efter skolan tog jag första gången spårvagnen till Eira och Parkgatan där lägenheten dit vi så småningom flyttar med familjen ligger. Kändes både skönt och tufft, så skönt att då första spårvagnen inte gick tog jag en annan, jag väntade fem minuter och var framme efter ytterligare tio, kommer inte att sakna att sitta i svettiga tåg åtminstone. Efter en knapp timme dök även Jonathan upp där och vi gick och åt, spårvagnen av och an in till stan. Så satt vi där i lägenheten och pratade resten av kvällen. Ja jag låter som världens turist när jag snackar om spårvagnar, men jag har aldrig levt ett liv som är så nära och så lätt som det jag snart kommer att leva. Men jag talar mer om stadslivet och lägenheten senare.

Avslappnade dagar

En sak vi talade om var att kunna slappna av. "Jag tror du borde stressa mindre och lära dig att slappna av" sade Juntti till mig. Det är ju i och för sig ingen nyhet för mig men det är väldigt svårt för mig. Jag kan knappt ligga på rygg och vara helt avslappnad, jag är spänd så gott som alltid. Oftast går det att leva med men i natt till exempel fungerade det inte. Jag vaknade klockan fyra på natten alldeles galet stressad och kunde inte slappna av och somna om på grund av att jag började fundera så mycket på allt jag måste göra, på praktikplats om jag alls får en, alla andra verkar få det fixat. I den stunden på natten bestämde jag att jag inte åker och träna idag utan jag åker hem efter skolan och skriver tent, betalar räkningar och kanske skickar iväg arbetsansökningar. Det tog ändå en timme för mig att koppla bort stresstankarna och kunna somna om.

Det ledde ju till att jag var otroligt trött då jag vaknade idag på morgonen, inte okej. Det blir väldigt tungt att hinna och orka med allt om man inte sover ordentligt. Som tur består största delen av dagens skoldag av att vi ska göra listor och min grupp ska bestämma de tio bästa caféerna i Kronohagen. Jag menar jobbigare skoluppgift kunde man ha än att gå runt och testa caféer på skolans bekostnad.


<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Tips: köp ett häfte där du skriver upp alla saker du måste göra (t.ex. nästa dag) på det sättet behöver tankarna inte snurra runt mer i huvudet, utan de finns på ett papper och du glömmer inte bort dem. Sen kan man stryka dem då man gjort dem och det känns 1000 gånger bättre. Hjälper i alla fall mig att sluta stressa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, jag kör väldigt mycket med to do listor, men mera sådant hjälper säkert :) Tack :)

      Radera