lördag 23 januari 2016

Att klara en tent utan böcker?

Alla som studerar vet problemet, ni får kursens schema första föreläsningen, bifogat finns kurslitteraturen. Du kanske ger den en blick, blir världens gladaste om du har boken men oftast är det bara titlar och skribenter du aldrig hört om. Snabbt glömmer du bort det, tills någon vecka före tentamen. Du går in på bibliotekets sida, klart att varenda exemplar av varenda bok är utlånad. Du går in på stadens biblioteks sidor, nej de har inte den. Du blir desperat och söker på alla bibliotek i din närhet, Kyrkslätt, Helsingfors, Esbo, ja till och med Hangö. Men det finns inte en enda bok någonstans att få tag i. Så vad gör man? Det här var mitt fall till senaste saltenten på torsdagen, det fanns ingen möjlighet att få tag i böckerna. Vi har en läsesal där böckerna oftast finns i ett exemplar, men de får man inte låna hem.

Så jag satt efter föreläsningarna, efter klockan 16 kvar i skolan och pluggade i två dagar. En bok per dag. Läste ganska effektivt och skrev ner små anteckningar, fotograferade lite viktiga sidor med telefonen så att jag kunde läsa hemma och fotograferade även innehållsförteckningen. Det är nämligen kanske det bästa tipset, då du vet rubrikerna kan du sedan hemma använda dig av Google eller någon annan sökmotor på vårt kära internet och söka upp fakta om ämnet. Så ja det går, men det är jobbigt och väldigt tungt att bli kvar efter en lång skoldag och det ökar definitivt min stressnivå att jag inte har böckerna tryggt liggande hemma så att jag vet att jag när som helst kan kolla upp någonting. Som tur var tenten i mediespråk inte så farlig och det kändes som att den gick riktigt bra trots det lite bristfälliga läsandet och valet av att spela volleyboll i stället för att plugga dagen innan.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar