måndag 18 januari 2016

De nya kurserna

Nu har det gått en dryg vecka av vårterminen, min andra termin som universitetsstuderande, som journalistikstuderande. Tre nya kurser har kört igång, och eftersom det har visat sig finnas intresse för att höra om mina journalistikstudier tänkte jag berätta lite om första intrycket av dessa tre. Kom ihåg, mina personliga åsikter, en del tycker mer om kurserna, en del tycker mindre om den och alla tycker olika. Och så är jag ju den som tänker ganska positivt om det mesta.

Mediespråk 2
Mediespråk 1 har varit kanske min favoritkurs hittills, så jag hoppades på en intressant och rolig kurs. Den har varit bra, vi har diskuterat ordspråk och sätt att leka med språket, vi kan ju säga att jag känner mig lite nördig då jag verkligen vill suga åt mig den här informationen. Vi har haft författaren Monika Fagerholm som gästföreläsare, sjuuukt bra. Hon gav även oss en väldigt rolig akrivuppgift, ingen journalistisk text utan en berättelse. Egentligen helt fritt, och gissa vems text som utan att jag tänkte det blev en olycklig kärlekshistoria. En stressig uppgift som många antagligen inte gillar men jag älskar sådana uppgifter. Den känns ändå lite jobbigare än mediespråk 1 och jag stressar ju nog inför tenten på torsdagen, då jag inte fått tag i böckerna. Men jag vet ju en del om språket så jag hoppas på att lite kunna köra på talang, och kolla upp böckernas material på nätet utgående från innehållsförteckningen.

Mediejuridik
En kurs som behandlar den juridiska delen, vad som är mot lagen och vad som är tillåtet och var man kan söka hjälp och vem som får skiten så att säga. Juridik är ju inte mitt favoritområde och vi har haft bara en föreläsning i kursen. Men föreläsaren är riktigt bra faktiskt, han arbetar egentligen som advokat så han kan ju sin sak, och alla hans erfarenheter han delar med sig av är riktigt intressanta att lyssna på. När det kommer till vad vi ska kunna sedan i slutet av kursen jämfört med hur mycket jag kan återstår att se, och hur kul jag tycker det är då jag ska tränga in information från fem böcker jag inte förstår vart annat ord ur återstår att se. Men en kurs som är viktig, definitivt, och jag tror att det kan gå bra bara man följer med ordentligt på föreläsningarna. Och då är det extremt viktigt att föreläsaren föreläser så att det går att hänga med, vilket har fungerat hittills. Det sämsta med kursen är tiders, det är den som gör att jag måste skippa väldigt många ridlektioner den här våren.

Journalistiskt arbete i multimedial miljö
Den här kursen innebär tre veckor med föreläsningar, som förbereder oss för redaktionsprojektet Smocka. Smocka håller på i fem veckor och tillsammans bildar vi svenskfinlands största redaktion, alla journalistikstuderande, filmstudenter från Arcada, det blir sammanlagt nästan 100 personer. Skriver mer om det då det sätter igång, men jag skulle ju ljuga om jag sade att jag inte var galet nervös för det här projektet. Men kursen hittills verkar bra men väldigt, och då menar jag extremt, intensivt. På dessa tre veckor ska vi göra tre grupparbeten, som är bland annat att kartlägga alla journalistikutbildningar i norden och kolla upp om de har något liknande redaktionsprojekt som Smocka. Det är bra uppgifter, men det kan kännas jobbigt och tungt och till fredagen ska vi ha tre nyheter från Kronohagen och pitcha dem för de äldre studenterna. De kommer nämligen att under Smocka fungera som våra chefer, och gillar de idéerna kanske vi kan arbeta med något av det i Smocka. 90 personer kommer alltså på fredagen att lyssna på då vi presenterar idéer och sedan grilla oss om varför just det här är en bra och säljande nyhet. Men definitivt nyttig kurs.

Tre kurser som sagt, men alldeles tillräckligt att hålla på med. Ni hör ju, allt det här håller på samtidigt. Jag missar ridlektioner, jag försöker planera scoutmöten och öva in teatersånger vid sidan om. Jag ser fram emot våren samtidigt som jag är lite rädd att jag inte riktigt har alla krafter som krävs. Idag blev det också trevliga 9 timmar i skolan då jag efter föreläsningar blev kvar och läsa på torsdagens mediespråk tenta. Men jag fixar det och mycket gör vi ju tillsammans.

Och saker känns ibland mycket lättare med den här fina klassen <3 : Madde


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar