tisdag 5 januari 2016

Böcker jag läst 2015

Jag hade som mål i början v året att läsa 30 böcker under år 2015, så jag skrev ner alla böcker jag läste i en lista. Det slutade med att jag läste 27 stycken, nästan men ändå inte. Jag lägger samma mål för 2016 och hoppas kunna uppnå 30 lästa böcker på ett år. Och jag antar att det går bättre då jag inte behöver läsa till studentskrivningar och inträdesprov. Men jag tänker i alla fall dela med mig av listan på de 27 böcker jag läst, och även ge poäng 1-5 för hur bra de är enligt mig. Och kanske en liten kort kommentar. Länkar också inlägg där jag skrivit om böckerna, på dem som jag skrivit läslust inlägg om.
  • "Hur kär för man bli" - Katarina von Bredow (4/5) älskar hur hon skriver, men jag är lite för gammal för hennes böcker.
  • "Lila Hibiskus" - Chimamanda Ngozi Adichie (2/5) Gillade inte den speciellt mycket, men en av de bättre böckerna i bokläsningskursen.
  • "Tålamodets sten" - Atiq Rahimi (1/5)
  • "Oskuldens museum" - Orhan Pamuk (1/5)
  • "I natt är du död" - Viveca Sten (4/5) Sjukt bra deckare, inte fulla poäng för att jag blev så rädd ibland.
  • "I stundens hetta" -Viveca Sten Blogginlägg
  • "Rävungen" - Torey Hayden (3/5)
  • "Tigerungen" - Tore Hayden (3/5) Intressanta och helt bra böcker, men inget som gav jätte stort lässug. Blogginlägg
  • "Mediesamhället" - Janne Seppänen & Esa Väliverronen, ger inget betyg då detta är en lärobok, men läste den pärm till pärm inför inträdesprovet så därför finns den med.
  • "Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek" - Lena Andersson (3/5)
  • "Utan personligt ansvar" - Lena Andersson (3/5) Två bra böcker med fantastiskt språk, men jag blev ganska irriterad på handlingen emellanåt. Blogginlägg
  • "Harry Potter och Halvblodsprinsen" J.K. Rowling (5/5) Ni vete hur mycket jag älskar Harry Potter.
  • "Fantastiska vidunder och var man hittar dem" - Newt Scanander (J.K. Rowling) (2/5) Rolig idé som blir lite långtråkig.

  • "Stina om Stina, och konsten att intervjua" - Stina Lundberg Dabrowski (4/5) Galet bra bok, som dessutom gav väldigt många bra tips och lärdomar.
  • "Torka aldrig tårar utan handskar, 1. Kärleken" - Jonas Gardell (4/5)
  • "Torka aldrig tårar utan handskar, 2. Sjukdomen" - Jonas Gardell (4/5)
  • "Torka aldrig tårar utan handskar, 3. Döden" - Jonas Gardell (3/5) En riktigt bra och gripande trilogi, den sista delen fick sämre betyg för att den var så deprimerande och jag började må ganska dåligt då jag läste den på grund av ämnet. Blogginlägg
  • "Femtio nyanser av honom" E.L.James (2/5)
  • "Imorgon när kriget kom" - John Marsden (5/5)
  • "När natten är som mörkast" - John Marsden (5/5)
  • "Den tredje dagens kyla" - John Marsden (5/5)
  • "Nu är mörkrets tid" - John Marsden (4/5)
  • "Så grydde hämndens timme" - John Marsden (4/5)
  • "I skymningens land" - John Marsden (4/5)
  • "På anar sidan gryningen" - John Marsden (4/5) Läs blogginlägget om hela serien!
  • "Det är du, inte jag" - Nora Strömman (4/5)
  • "Röd Drottning" - Victoria Aveyard (5/5) Blogginlägg

Vilken var den bästa boken du läste under 2015?
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar