torsdag 14 januari 2016

Läslust tips

Är du en av dem som inte är som jag? Alltså som inte känner sig dragen till de skrivna orden och som inte hittar en hel värld mellan två hårda pärmar på en bok? Har du hört en miljon gånger att du ska läsa skönlitteratur för att det förbättrar ditt språk, ger dig ett bredare ordförråd, i främmande språk lär du dig språket bra så eller av någon av de otaliga andra anledningarna jag också hört? Kan du hålla med om att det skulle hjälpa att läsa annat än skolböcker med tvång, men att du helt enkelt inte gör det för du tycker det är tråkigt och jag vet inte, inte finnes glädje i det? Jag måste erkänna att jag inte egentligen vet hur det känns att inte gilla att läsa böcker. Jag vet dock hur motigt det kan vara att plöja igenom en urdålig bok som läraren tvingar dig att läsa av orsak eller annan. Men vi glömmer de böckerna, där har jag inga tips annat än att lägga upp mål och läsa att visst antal sidor per dag för att få det överstökat. Nej men jag tänkte sammanställa en lista på tips jag vill ge dig som skulle vilja läsa mera men inte hittar lusten till det. Hoppas jag hjälper någon.


  1. För det första, välj inte en för svår eller för tung bok, du kommer antagligen att tappa sugen direkt. Och även om till exempel Harry Potter är otroligt bra böcker rekommenderar jag faktiskt inte dem i det här fallet, en bok på 1000 sidor kan lätt bli tungt om man inte är läsvan. Nej börja med någonting riktigt lätt och roligt, en roman om en tonåring med kärleksbekymmer eller någonting sådant. Någonting som är lättsamt och inte har så avancerat språk. Jag har många sådana böcker i min bokhylla och jag älskar dem också. Vill du ha tips på sådana så säg till!
  2. Börja inte läsa då du har en massa annat att göra. Jag läser hela tiden, har hela tiden en bok på gång, men det är nog kanske inte det bästa att börja under den stressigaste tiden på året. Ta sommaren till exempel, de flesta har någon form av ledighet då, över två månader ledigt från skolan om du är i samma ålder som jag eller yngre. Varför inte ligga och läsa då du solar eller om det är en dålig sommar, sitta inne och läsa. Börja när du har tid.
  3. Tänk ut tidpunkter på dagen då du gör någonting som tar en viss tid men inte ändå kräver din uppmärksamhet. Jag visste inte hur jag skulle förklara det här, men jag har insett att jag sammanlagt åker ungefär 40 minuter tåg per dag, och sitter i tåg ungefär 50 minuter. SÅ i stället för att slösurfa på telefonen för att få tågresan att gå så snabbt som möjligt läser jag i tåget. Det är inte så långa stunder men man hinner faktiskt läsa ganska mycket och med en riktigt bra bok märker man inte att tågresan går så långsamt. Hitta din egen motsvarande tid, jag tror att alla har det.
  4. Har du inte den här tiden under dagen kan du alltid bestämma att en timme, eller en halv timme på kvällen är läsning. När du ligger i sängen och kollar på serier på kvällen. Bestäm ett klockslag, till exempel mellan klockan tio och elva då det är lästid. Då läggs datorn undan, telefonen sätts bort och det är bara du och boken.
  5. Välj en bok som har en berättelse. Strunta i fint språk och hyllningar på grund av det ena och det andra. Välj en bok du hört har en bra story, för då är det betydligt lättare att komma in i boken och hänga med och kanske till och med fastna för den. 
  6. Hitta glädjen. Tänk inte på att du läser med den där negativa tonen många har. Tänk i stället att det finns inga krav, jag har ingen deadline och om jag inte gillar boken kan jag lägga bort den och prova en annan. Försök bara koncentrera dig på att läsa orden som står där och flyta med i berättelsen. Och behöver du en deadline för att överhuvudtaget läsa, lägg en åt dig själv då.
Inga böcker jag rekommenderar för en ovan läsare

Hoppas några av de här tipsen kunde hjälpa någon. Jag tror att problemet ofta är att man ställer för höga krav på läsningen, och är kraven för höga är det inte alls roligt att läsa om det till exempel går långsamt eller om boken inte alls passar dig. Lycka till med läsningen, och berätta gärna om någonting fått er inspirerade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar