onsdag 16 september 2015

WOW-effekt

Ridlektion i går, inte Galant jag red, vilket jag var förberedd på. I stället fick jag testa ännu en häst som jag inte ridit tidigare. Nämligen Cassu, en galet hör svart valack. En av de få hästarna jag haft svårt att komma upp på, men det gick utan pall till och med. Och så började lektionen och under hela lektionen kunde jag nog mest bara tänka WOW. Han var helt otrolig. Känslig och fin och kraftig med stora fina rörelser. Helt annorlunda att rida mot de hästar jag är van vid. Han hade kraften i sig och var pigg och framåt men inte det minsta stark eller dragig. Jag reda honom med tyglar som jag själv tycker är för lösa, eller jag är inte alls van att rida så. Men hade jag kortare tyglar började han protestera och ville inte alls, men lät jag honom gå med ganska lös kontakt var han hur fin som helst. Och ändå inga problem att hålla in eller göra något, han tog varje liten hjälp.

Även för skänkeln var han väldigt känslig och då vi övade skänkelvikning var det häftigt att se hur allt bara funkade. Emellanåt var stegen så stora och flygande att jag hade lite svårt att sitta men ändå fick jag beröm för min sits hela tiden. Och visst hade jag ganska lätt att sitta i hans steg. Det var helt enkelt en ganska perfekt lektion, en liten miss på en framridning men det var så litet och bara en gång så inget farligt. Det här bevisar så att man aldrig ska tveka att testa en ny häst, oftast ger det väldigt mycket till den egna ridningen och ibland kan man bli väldigt positivt överraskad. Helt klart en wow-effekt-häst!


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar