onsdag 2 september 2015

Föreläsningarna har börjat

Idag är min tredje "riktiga" skoldag, med föreläsningar alltså. Så jag tänkte att jag kunde berätta lite om mitt första intryck av de två första dagarna. På måndagen hade vi introduktionskurs till journalistik och mediespråk, två kurser som egentligen går tillsammans rätt mycket. Det kändes riktigt bra, föreläsarna var bra och då kändes det verkligen att jag gjort rätt val. Blev faktiskt riktigt taggad över studierna. Dock även rätt stressad, en massa deadlines direkt och så, men det är inte det värsta enligt mig. Det värsta enligt mig är att alla lärare hela tiden påminner om att det inte finns tillräckligt med böcker i biblioteken, och så är utlåningstiden bara två veckor. Och det är ur väldigt många böcker vi ska läsa till varje kurs. Men jag tänkte i alla fall ta mig till biblioteket idag och låna några böcker, så att jag hinner läsa och skriva anteckningar på dem under två veckor, då borde jag ha det jag behöver ur dem eftersom det är så jag lär mig. Och vissa böcker rekommenderade de att vi köper, så dem ska jag gå och inskaffa idag också tror jag.

Så på tisdagen var det en betydligt mindre rolig dag. Det stod nämligen statsvetenskap på schemat, inte alls något för mig visade det sig (och för väldigt många andra), men den är obligatorisk så det är väl bara en kurs att komma igenom. Det jobbigaste där verkade som att är att vi till varje föreläsning i grupp ska diskutera en fråga och sedan sammanfatta det till 1-2 sidor text som vi lämnar in kvällen före. Och inga lätta frågor direkt, eller den första som vi fick igår fick vi i alla fall sitta och grubbla och reda ut ord för ord med gruppen. Så är det ju inte helt optimalt att vi i min grupp är tre journalist studerande och en som studerar socialt arbete, hade ju varit helt kul med en statsvetare liksom. Som gillar ämnet och har i princip läst det här till sina inträdesprov. Men vi ska väl lyckas i alla fall.


Idag blir det första riktiga lektionen i introduktionskursen och efter skolan hänger jag på stan en stund och så ska jag träffa Lulu för att äta någonting och tala om allt möjligt.
<3 : Madde

4 kommentarer:

  1. Är det på soc&kom du studerar? Går sista året i gymnasiet i åbo o ha själv fundera på journalistik. Vill gärna höra mer om dina studer senare när du ha kommi in i rytmen lite! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag studerar journalistik på soc&kom, vad roligt att höra, verkar vara många som vill höra mer om mina studier så jag tänker nog skriva om vardagen i dem och sedan även senare ett sammanfattande inlägg om hur jag tycker det har varit. Hoppas du vill följa med det, tack för din kommentar :)

      Radera
    2. Sv: jag skriver inte biologi alls, är bara jätteintresserad :D skrev hälsokunskap förra våren och skriver bara engelska i höst :)

      Radera
    3. Okej, nå lycka till med det i alla fall :)

      Radera