torsdag 31 maj 2018

Storytel

Förra veckan avslutades min kampanjmånad på ljud- och e-bokstjänsten Storytel. Har tidigare testat både Nextory och Bookbeat och eftersom jag älskar att läsa e-böcker och lyssna på ljudböcker men inte gärna betalar 16€ i månaden för det passar jag på att testa genom tjänsterna med en gratismånad i stället. Så nu tänkte jag berätta lite vad jag tycker om Storytel och jämföra med Nextory och BookBeat. Precis som jag jämförde Nextory och BookBeat här. Och obs, inte sponsorerad av någon utan jag har testat dessa tre tjänster, tror att de är alla liknande som finns på marknaden och skrivet mina ärliga åsikter om dem.


Nextory är fortfarande min absoluta favorit av dessa tre, vet inte om det har att göra med att det var den tjänsten jag testade till först och som tog mig in i e-boks världen. Men jag tror faktiskt inte, det finns mycket som jag helt enkelt bara är löst på ett smartare sätt än i de andra apparna. Om vi ska tala om Storytel kan jag börja med hur det är att söka böcker, jag tycker inte alls att kategorierna är logiska och det är svårt att hitta det man verkligen söker. Till exempel finns alla romaner i en kategori, och det finns ju ganska många underkategorier, till exempel älskar jag att det på Nextory finns specifikt en kategori för djurböcker, eller true stories. Då kan jag så mycket lättare gå in på den kategorin jag vill scrolla i utan att behöva scrolla förbi en massa böcker som jag vet att inte alls är i kategorier som jag gillar att läsa. Tror appen fungerar bra om man vet vilken specifik bok man letar efter och sedan kan skriva in den i sökfältet, men jag gillar att scrolla runt och hitta nya böcker på det sättet. Och dessutom då jag sökte efter böcker i sökfältet upplevde jag lite för ofta att boken sedan inte alls fanns där, vilket är tråkigt. Vet inte hur siffrorna är men upplevde att det var svårare att hitta böcker jag ville läsa i Storytel.

Om vi sedan går vidare till den egna bokhyllan, där man sparar böcker man vill läsa, håller på att läsa eller har läst. Den tycker jag är väldigt rörig på Storytel. Alla böcker är bara i en lång lista och det är även här svårt att hitta boken man letar efter. Jag organiserade den så att de böckerna som var senast öppnade eller tittade på var överst, men om jag sedan lade till några böcker jag ville läsa hamnade de där och böckerna jag höll på att läsa ramlade ner i listan. Kulle uppskatta att hyllan skulle vara uppdelad i böcker jag håller på att läsa överst, och sedan de jag har läst och de jag vill läsa. Eller i alla fall hålla de jag håller på att läsa skilt från de andra i min bokhylla.

Då man sedan läser en bok fungerar det bra, det är ju text och sedan bläddrar man vidare. Dock tycker jag att det är lite jobbigt att man inte ser sidnumren hela tiden. Det är antagligen bara jag men jag har något dille på att jag vill veta vilken sida jag är på hela tiden, vet inte varför. Men för att få veta det här måste man klicka på skärmen och då faller en banderoll med en massa information ner och sedan måste man klicka igen för att den ska försvinna och då försvinner även sidnumrorna. Och då man klickar på skärmen markeras den del av texten där man klickas, och emellanåt då man går in i appen är någon bit text markerad och jag klarar inte av att läsa så utan måste klicka två extra gånger för att få bort markeringen. Inga stora grejer det här men det blir lätt väldigt många extra klick, vilket kan bli lite störande då man läser.

Okej slut tjatat om det negativa, vad tyckte jag att var positivt med appen? En sak jag uppskattade var faktiskt att sidnumrorna stämde, då man sedan går och kollar vilekn sida man är på är det faktiskt så att om det står att boken är 240 sidor är den även 240 mobilsidor, i de andra apparna upplevde jag ibland att samma sidnummer kunde vara på två eller tre sidor innan siffrorna med sidnummer ändrades, om ni förstår vad jag menar. Så tyckte jag också om att man kunde spara böcker som inte ännu kommit ut och sedan då boken fanns tillgänglig fick jag en notifikation om att den nu går att läsas. På det här sättet fick jag snabbt läst en bok som publicerades i år och fick stryka den punkten från läsutmaningens lista. Men om jag ska vara ärlig kommer jag nog inte att betala för en prenumeration av Storytel, men är nog beredd att då och då betala för en månad av Nextory eller BookBeat.

 <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar