söndag 6 maj 2018

För att klara läsutmaningen

Jag håller ju som varje år även i år på med en läsutmaning. Biblioteken i huvudstadsregionen, Helmet, gör varje år en lista med 50 punkter på böcker man ska läsa under året. På den listan finns det flera punkter som inte uppfylls av sig själv bara genom att läsa en massa böcker, många måste man planera och tänka ut vad man ska läsa. Så i år har jag startat i god tid för att klara av listan (någonting som jag ännu aldrig gjort) och verkligen försökt läsa böcker baserat på punkter på listan. Skönt att kunna stryka över punkter på listan, men samtidigt har det lett till att jag tyvärr på senaste tiden läst ganska många inte så jättebra böcker enligt mig själv. Så därför tycker jag att vi avverkar dem alla i samma läslust inlägg.

Efter att ha läst flera fantasyböcker och ingen innehöll en drake lånade jag en bok i biblioteket med en drake på pärmen. För en punkt är alltså att läsa en bok med drakar. Jag läste "Den yttersta stranden" av Ursula K. Le Guin och det var bland de konstigaste böckerna jag läst. Jag hade väldigt svårt att hänga med i berättelsen och förstod ungefär hälften av vad som hände. Det kan vara att boken var en del i en serie, men inte ens det kom tydligt fram så jag vet inte. Men jag klarade i alla fall av att läsa ut den, till skillnad från en annan fantasybok jag lånade för att uppfylla punkten "Välj boken slumpmässigt". Den visade sig vara del två eller tre i en serie och det var så råddigt att jag inte kunde läsa den. Men "Den yttersta stranden" uppfyllde alltså dessa två punkter i listan.

Det här är boken jag inte kunde läsa eftersom det var en bok i en serie och jag inte hade läst första boken. Men hur ska man förstå då det står "Uppstigningens brunn 1"? Jag tog reda på lite och det visade sig vara andra delen i serien "Mistbron" men inom den serien finns två böcker om "Uppstigningens brunn" varav den här är den första av de två.

"Helgas dagbok – Flickan som överlevde förintelsen" av Helga Weiss är en bok i stil med Anne Franks dagbok, som det verkar finnas hur många av från andra världskriget. Jag läste boken för att uppfylla punkten om att boken handlar om ett land i det forma östblocket. Helga kommer från Tjeckien och passar därför bra in på punkten. Dock stör det lite att jag återigen har läst en bok om andra världskriget, då en punkt är att läsa en bok som handlar om första världskriget. En helt intressant bok, men allvarligt talat är det ju aldrig så roligt att läsa någons dagbok som det verkar.

För att läsa en bok som är skriven av en författare med samma förnamn som någon i min familj googlade jag helt enkelt runt och hittade boken "Mäster" som är skriven av Alexandra Coelho Ahndoril. Den handlar om uppror mot orättvisor i samhället och baserat på det som står på bakpärmen trodde jag att boken skulle vara lite av en thriller med mord på någon känd person och så. Och eftersom jag inte är en thriller människa passade den även in på punkten att jag är lite rädd för att börja läsa boken. Boken visade sig inte alls vara skrämmande och faktiskt ganska tråkig. Men jag fick i alla fall stryka två punkter på listan.


Så i alla fall dessa tre böckerna är nog sådana som jag inte skulle ha läst om jag inte skulle ha uppfyllt några punkter på listan genom att läsa dem. Och det positiva är ju att två av böckerna uppfyllde två krav så sammanlagt fem punkter på tre böcker.
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar