lördag 5 maj 2018

SMOCKA: Some-producent

Smocka är över för i år och den sista veckan fungerade jag som some-producent på redaktionen. Det här betyder att jag höll koll på våra sociala medier, kom på idéer till videon, bilder och storyn vi publicerade. Så diskuterade jag med some-teamet, lyssnade på deras idéer och skickade iväg viedoteamet på uppdrag för dagen. Vårt team var två personer mindre än vad some-teamet har varit de andra veckorna, vilket nog påverkade. Både materialet vi publicerade och mängden material vi kunde göra. Vi gjorde tre korta videon, plus ett längre reportage. Reportagegruppen kunde jag inte följa med på nära håll då arbetet skedde på Arcada, men vi hade daglig kontakt om arbetet ändå.

Roni och jag håller morgonmöte på redaktionen. Dock råkade jag radera den ursprungliga bilden så vi fick ta en ny en timme senare där vi låtsas hålla möte.

Some-videona fungerade bra och självklart skulle jag kanske ha velat att jag själv skulle ha vetat lite mera om utrustningen och programmet så att jag kunde hjälpa till mera. Mest samarbete hade jag med Challe som fixade våra instastoryer och stillbildsmaterial till Instagram och Facebook. Överlag tycker jag nog att veckan gick bra, det fanns en hel del utmaningar med till exempel vappen och första maj mitt i veckan som ledde till att vi från början hade en arbetsdag mindre än alla andra veckor, plus att nästan två dagar där runt gick åt till att teamet hade tankarna ganska på annat håll. Men vi hade ett uppdaterat flöde med bra material, så nog kan jag väl vara nöjd. Även om det kanske vid feedbacken igår kändes som att det kom ganska lite positivt om just some, och ganska mycket kritik på videorna och så vidare.

Stadscykeldagen till ära tog vi en boomerang på Challe då hon cyklar stadscykel

Men det här var min sista Smocka (om man inte kommer som magistersstuderande och är ansvarig redaktör jag vet men nej det är inte en plan för min del) och visst har det varit roligt att få vara producent och kunnat påverka hur vi ser ut, vad vi gör och vad vi publicerar. Samtidigt har det inneburit en hel del ansvar så klart och i och med det lite stress över att verkligen korrekturläsa ordentligt, det har liksom hängt på mig att stavfel och konstiga formuleringar inte går igenom, och egentligen ha koll på att allt material vi publicerar är okej att publicera. Men för att summera, Smocka är väldigt lärorikt och även om det är ganska tungt är det kanske det nödvändigaste i den här utbildningen, man lär sig massor. Alla tre åren!


Smocka slut, nu kanden kvar och sedan borde journalistikkurserna vara klara!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar