tisdag 29 maj 2018

Negativt med Irland

Jag har tidigare nämnt att jag har blivit förälskad, på nytt, i landet Irland och om jag skulle flytta från Finland någon gång står Irland högt uppe på listan. Men några saker märkte jag som jag nog vill att ska vara annorlunda om jag ska bo där.

Det första är plasten. Som miljömedveten person som försöker minska plastanvändningen fick jag en hel del plastångest i Dublin. Du kunde i princip inte köpa någonting utan att det var paketerat i plast, i flera lager plast. Plast på plast och lite mera plast. Det fanns alltså inte riktigt någonting att köpa i matbutiken som inte var paketerat i plast, och då tvingades man ju köpa till och med sin färska frukostsmörgåsar i plast. Usch, minska lite snälla.


Det andra nämnde jag redan i första inlägget om Dublin, att det är landet av friterad mat. Och hur mycket jag än gillar friterad mat så vill jag inte äta det dagligen, utan vill nog kunna hitta lite fräschare saker att äta. Även om man ju om man bor någonstans inte äter så mycket ute som då man är på resa så tja det säger ju ändå någonting om utbudet i landet. Kan tänka mig att matbutikerna också har en hel del friterat. Och så märkte jag att det var ganska jobbigt för vegetarianvännerna att hitta någonting att äta på restaurangerna. Så ja lite mera variation på menyn skulle vara trevligt.

Så skönt då vi hittade vanlig sea food utan ett lager friterad deg runt sig. Ni vet fish and chips, friterade räkor och så vidare.

Så har vi ju det här om abort. För er som inte vet är Irland det enda landet i Europa där abort är olagligt. De ska precis rösta om ett lagförslag på att göra det lagligt, ska bli spännande att följa med nu då man har varit där under valkampanjerna. Och det ser jag nog som en ganska viktig mänsklig rättighet och det känns som väldigt gammaldags med en lag som förbjuder det. Så lite att ta samhället till år 2018 skulle också uppskattas. Röstningen är ju nu gjord och tack och lov röstades det fram ett ja, så den här punkten är väl löst nu.

Skyltar som uppmanade att rösta YES eller NO överllt

Nu låter det här som ett väldigt negativt inlägg, men vi ska komma ihåg att Irland är ett land som jag gillar väldigt mycket. Men självklart kan inte allting vara perfekt. Och självklart finns det saker även i Finland jag gärna skulle ändra, så det här rä bara några saker som jag märkte på resan och ville lyfta upp.
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar