söndag 20 maj 2018

Sommarlista

Sommaren står för dörren och om man kollar på vädret här i Finland är det ju varmare än det varit under de senaste somrarna. Så därför kör vi i dag en lista om den kommande sommaren.

Mina planer för sommaren:
Jag kommer att jobba två månader juni juli och sedan tänker jag vara riktigt ledig i augusti. Förbereda för flytten till Sverige som jag sitter och stressar över att allt ska bli klart inför och vara på sommarstugan och liknande. Vara ledig helt enkelt. Lite scouting blir det två veckoslut i juni då vi först har läger för våra yngsta och sedan ska jag skeppa vår långseglats ett veckoslut. Kan tyvärr inte delta längre etapper men lite segling i alla fall. Andra planer har jag inte ännu, men man får ju hoppas att det dyker upp lite trevligt program under sommaren. Och självklart sommarträff med ämnesföreningen.


Största sommarutgiften:
Bensinen för att köra mellan Hangö och Ekenäs och ibland till Helsingfors där emellan kanske. Har inga större resor inplanerade så jag tror att det nog är bensin och mat som kostar i sommar.

Favoritsommarmånad:
I år hoppas jag ju på att augusti ska bli bra, en ledig månad och sedan förhoppningsvis flytt i slutet på månaden. Annars har jag inte någon speciell skillnad, älskar sommaren överlag. Blir väl den månaden som är varmast och med bäst väder som jag tyckt mest om efteråt.

Vad ser jag mest fram emot i sommar:
Jag har ju som sagt inte så mycket planer, men ska nog bli skojigt att jobba med någonting journalistiskt igen. Och ja det ska bli skönt att vara ombord på segelbåten, även om det bara är över en helg. Minns ju inte hur man seglar längre.


Här badar jag helst:
Där det är varmt vatten. Tyvärr är det sällan det i Finland, men vid rätt temperatur älskar jag att bada. Och då har det inte så stor skillnad var, inte där det är för mycket människor bara.

Det här har jag på mig i sommar:
Mina nya byxor från Dublin (visar dem i ett inlägg snart) och andra somriga nya outfits. Så som min långa bomullsklänning som tjejerna på resan övertalade mig om att man nog kan ha även ute, det är inte bara en skön hemmaklänning.

Det här lyssnar jag på i sommar:
Skulle gärna lyssna på en massa e-böcker, får se om jag satsar på någon månad av en e-bokstjänst. Annars blir det podcasts och då och då en bra spellista. En hel del hinner jag väl lyssna på där i bilen mellan Hangö och Ekenäs.


Det här tittar jag på i sommar:
Ingen aning förutom YouTube då. Alla serier har ju paus då, så måste väl försöka hitta någon ny att kolla igenom. Tips på vad jag ska kolla på? Och ta i beaktande det jag skrivit om att jag är rädd för om det är ens lite skräck och att jag inte orkar koncentrera mig så mycket då jag tittar på serier.

Bästa sommarstället:
Sottunga kan ingenting vinna i min sommar. Det är inte sommar utan att ha varit där.

Det här äter jag i sommar:
Vill äta räkor på terassen i Hangö, och börjar bli riktigt sugen på grillmat, som jag inte ännu har fått äta i sommar.

Det här läser jag i sommar:
Ja det lär väl bli ungefär 10 böcker under sommaren räknar jag med. Där ibland vill jag läsa Astrid Lindgrens biografi "Denna dagen ett liv", boken jag fick på bloggträffen och äver "Fånglägerhelvetet Dragsvik - Massdöden i Ekenäs 1918".


Det här kommer jag att sakna i sommar:
Självklart att ha en partner att dela allting med, så där som överlag men självklart känns det lite extra över sommaren känns det som. Och tror nog att jag under två månader i Hangö kommer att sakna Helsingfors och mitt jobb på Tassuvahti en del.

Bästa sommarplågan:
Har ännu inte riktigt hittat någon sommarplåga för i år, men får se. Det som kommer att spelas är ju i alla fall Norlie & KKV, Tomas Ledin och så vidare.

Favoritdrinken i sommar:
Min favoritdrink är blue lagoon och hoppas kunna blanda några sådana åt mig i sommar.

Bästa sommardoften:
Saltdoften från havet!


 <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar