torsdag 3 mars 2016

Hårtips

Jag har märkt att mitt hår på senare tiden mår så mycket bättre och jag har börjat tycka väldigt mycket om det igen. I högstadiet nämligen tvättade jag det varannan dag använde mycket hårspray och skötte inte alls bra om det. Det ledde till att det tunnades ut väldigt mycket och jag som alltid haft ganska tjockt hår var ju förkrossad. Nu är det så gott som tillbaka och jag älskar känslan av att ha så mycket hår. Men vad gör jag då med det?

För det första har tvättandet otroligt stor skillnad, jag tvättar nu för tiden högst var fjärde dag. Usch vad äckligt tänker ni, och ja det är äckligt att gå från en varje dags tvätt till en var fjärde dag direkt. Det går inte. Man måste ta det stegvis. Lägg till en dag mellan tvättarna, i början kommer ditt hår att vara ganska smutsigt en dag, men det lönar sig. Och har du jätte mycket problem med att visa dig så kan du ju alltid välja mössa eller att ha den dagen under en dag då du inte träffar någon. Sedan är det bara att öka med ytterligare en dag då ditt hår vant sig och så vidare. Det är viktigt att komma ihåg att alla perioder är olika, ibland är mitt hår väldigt smutsigt redan efter tre dagar och ibland kan jag lätt gå en vecka utan att tvätta. Allt påverkar, hormoner, svett, sömn och så vidare. De gångerna är det bara att kämpa sig igenom och verkligen hålla sig från att tvätta före den dagen man verkligen ska. I värsta fall använder jag lite lite torrschampo och håller det från att tvättas kanske ytterligare en dag. Torrschampo är inget bra för håret egentligen.

Det andra är då jag sover, förr hade jag alltid löst hår då jag sov. Sliter mycket på håret, om du bara orkar lönar det sig att fläta upp håret till natten, dessutom ger det lite mera volym i alla fall i mitt hår. Helst skulle jag jämt sova med två franska flätor men det orkar jag inte så oftast blir det en hästsvans som jag sedan flätar. Eller om jag haft fläta på dagen tar jag bara inte upp den på kvällen. Flätar jag två franska efter att jag tvättat håret och håller i dem i ungefär ett och ett halvt dygn så har jag ett lockigt svall som jag trivs i. Det kräver hårspray men för tillfället tycker jag inte att spray påverkar negativt. Och flätar jag håret efter att jag tvättat det håller håret sig rent betydligt längre dessutom.

Annars gör jag faktiskt inte så mycket med mitt hår till vardags, mest låter jag det bara vara och har det uppsatt i en hästsvans. Eller en liten tofs av lite hår uppe på huvudet för att hålla håret ur vägen. För tillfället tvättar jag dessutom även med balsam vilket jag annars aldrig gör, men nu försöker jag tömma burkar inför flytten. Jag vet inte om det påverkar men jag tror inte det har så stor betydelse. Annat än att håret är mjukare och halare, någonting mitt hår egentligen inte behöver mer av. Hårsprayen gör det lite grövre, och för tillfället gillar jag det faktiskt.

En dag när jag älskade mitt hår

Har ni frågor så är det bara att ställa dem!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar