onsdag 9 december 2015

Lucka 9: Julklappstips

Då jag planerade den här bloggjulkalendern tänkte jag att självklart ska jag ha ett inlägg med julklappstips. Nu är det nästan så att jag ångrar mig. Men det blir samtidigt en bra övning för mig, så verkligen är urusel på att köpa och hitta på julklappar. Men här är i alla fall några tips.


  • Upplevelser. Jag brukar ge bort upplevelser ganska ofta, massage, äventyr och så vidare. Det uppskattas i princip alltid. Det enda tråkiga tycker jag är att de för det första ofta kostar ganska mycket, man måste nog ha en budget på ungefär 50-100€ för att få något som känns värt, och så att jag tycker det är lite tråkigt att bara ge bort ett kuvert. Men har man budgeten och hittar någonting passande är det en perfekt present tycker jag.
  • Bilder. Många är ju otroligt duktiga på att fotografera och i alla fall min mamma gillar att få saker jag gjort av bilder, helst på oss, hennes barn. Det finns ju allt från telefonskal till kalendrar och kuddar. Man måste bara komma ihåg att beställa dem i tid.
  • Då vi ändå nämnde kalendern tycker jag att en personlig almanacka är någonting jag själv skulle uppskatta. Men då kanske hellre ett presentkort dit, så att den som får presenten själv får designa så att kalendern passar just den.
  • Annars fungerar ju presentkort också alltid. Men även det kräver lite budget, det känns ju lite fånigt att ge bort ett presentkort där det står 20€. Då kan en fysisk sak se mer ut även om summan pengar är den samma.
  • Är det en person med humor som älskar onödiga saker. Köp någonting som är väldigt användbart men ändå riktigt riktigt onödigt. Till exempel en kaffekopp som blandar dryckn själv, för det är ju så jobbigt att röra om med en sked.
  • Tänk på vad personen har för intressen, ja jag vet för väldigt många i min närhet saknar sådana intressen man kan köpa någonting till. Golf eller hästar till exempel. Men en idrottare uppskattar väl alltid nya träningskläder och har du en bokmal i närheten, ta i smyg reda på vad den gillar att läsa.
  • Lättast är det ju ändå att fråga rakt ut. "Vad önskar du dig i julklapp av mig?". Be personen svara ärligt och realistiskt, försök få den att ge flera alternativ så att du ändå har lite valmöjligheter och kan göra det mer till en överraskning.

Hoppas ni fick några tips!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar