onsdag 30 december 2015

Finlandssvensk TAG

Såg den här TAGen på Ziios blogg och tänkte att det skulle vara galet kul att göra den. Älskar TAGs!

1. Varifrån är du och hur är det att vara finlandssvensk där?
Ursprungligen är jag från Kyrkslätt, en kommun med ganska jämt 50-50 svenskspråkiga och finskspråkiga. Det är nog så att man nästan klarar sig på svenska tycker jag, men jag har nog alltid talat finska då jag ber om betjäning där. Skulle nog säga att de allra flesta kan finska.

2. Beskriv hur finlandssvenskar är med 5 ord
Glada, vänliga, normala människor, mysiga

3. Vad är det bästa med att vara finlandssvensk?
Att det är coolt att tillhöra en sådan minoritet och att man oftast kan känna sig trygg i finlandssvenska kretsar.

4. Vad är det värsta med att vara finlandssvensk?
Att man nästan alltid har minst en bekant med alla, gäller att inte göra bort sig känns det som.

5. Vilka är dina 3 favorit finlandismer?
Pipo, talko och tassig (andra jag gillar är bland annat kokkogran och skrapabulla)

6. Om du skulle få ändra på en sak i ankdammen, vad skulle du ändra?
Jag har nog skapat lite mera distans, just att man inte alltid behöver ha gemensamma bekanta.

7. Vem skulle du utse till årets finlandssvensk?
Jag tänker på Janne Grönros som är en av mina favoriter, Kaj Korkea-aho eller så typ Isac Elliot på grund av att han är så galet stor.

8. Vilket språk sjunger du nationalsången på?
Vet inte om jag någonsin har sjungit nationalsånger på så sätt, men nog på svenska skulle jag säga.

9. Är du stolt över att vara finlandssvensk?
Vilken fråga, självklart!


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar