fredag 18 december 2015

Lucka 18: The Christmas TAG



1. Favorit julfilm?
Har inte sett så många filmer så är just julfilmer. Men en film jag gillar och tycker är mysig och så är en som heter "12 dogs of chritsmas". Det är inte en så stor och känd film men den handlar om hundar och julen så ja, jag säger väl den.

2. Favorit julfärg?
Finns det andra julfärger än röd, grön, silver och guld? Av de skulle jag nog säga silver eller röd. Ja jag säger de två.

3. Är du uppklädd eller har du myskläder på julafton?
Uppklädd, det är så vi firar det. Själv upplever jag julen som en mysig högtid och att man typ borde ha myskläder men hemma hos oss är det ändå finkläder som gäller. Vi har så mycket gäster att det blir bäst så antagligen.

4. Om du skulle köpa en julklapp till dig själv, vad skulle du köpa?
Här beror det ju helt på budgeten, finns det ingen och inga gränser skulle det vara möjligheten att ha hund eller en riktigt riktigt bra kamera från Canon, typ en Canon EOS 3D eller något i den stilen.

5. Öppnar ni julklapparna på morgonen eller kvällen?
På kvällen, efter middagen, och så sitter man och öppnar till sent på natten och ännu senare kollar man igenom vad man fått och vad andra har fått, på nytt och på nytt.

6. Har ni byggt pepparkakshus?
Nästan varje år, inte lika ofta på senare tiden. Jag är ju den yngsta och inte ens jag tycker längre det är så roligt att dekorera. Och ingen äter ju upp det någonsin. Roligast tycker jag att det är att göra något eget och rita och skära ut och så, men ja de bitarna passar ju aldrig ihop i slutet ändå.

7. Vad ska du göra på jullovet?
Jag ska vakta Vili, mysa och ta det lugnt. Inte mycket planer ännu men vi ska se.

8. Favorit jul nagellack?
Ett guldglittrigt eller vinrött med glitter i. Men jag har ju aldrig enfärgade naglar utan det är alltid någon juldesign. 

9. Vad är din julönskning? 
Nu är här ju frågan om man ska önska något stort som typ fred på jorden eller om man ska önska något åt sig själv. Är det något stort skulle jag önska just färd och att folk kunde tala mer med varandra och att man inte skulle bry sig så mycket om alla små fel andra gör i sitt liv. Jag är trött på skitsnack helt enkelt. Ja, jag tror vi lämnar det där.

10. Vad måste finnas på julbordet?
Lax, rom, hasselbacks potatis, ja där tar min lista typ slut. Jag gillar inte julmat speciellt mycket, bara förrätten.

11. Pepparkakor eller lussebullar?
Pepparkakor, kex är oftast bättre än bullar, det finns för stor risk att bullarna är torra.

12. Skumtomtar eller knäck?
I Finland äter vi ju inte direkt skumtomtar och knappast knäck heller men jag väljer ändå knäck. 

13. Köttbullar eller prinskorv?
Här är vi också inne på svenska jultraditioner, men jag gillar köttbullar mer.

14. Lax eller sill?
LAX! Sill är typ enda fisken jag inte gillar.

15. Paris eller Aladdin?
Aladdin tror jag, men Fazer vinner ju båda, förutom att jag inte heller är världens största choklad fantast.

16. Glögg eller julmust?
Vi dricker typ inte julmust, tror att även det är en mera svensk grej, så glögg. Men då helst saftglögg, är det bara jag som tycker det är godare än med rödvin?

17. Äpplemos eller senap?
På skinkan? Äter ingendera, äter knappt skinka heller.

18. Hemma eller borta?
Hemma vill jag nog ändå säga, allt annat kan jag skippa men julklappsöppningen gillar jag hemma.

19. Utomlands eller Finland?
Är det här inte typ samma fråga som den förra? Fortfarande hemma i Finland

20. Ge eller få julklappar?
Alltså för att inte bli stämplad som otacksam jävel måste man ju svara ge här. Jag gillar att ge klappar, men jag är otroligt dålig på att hitta på någonting bra. Om jag sedan hittat något bra älskar jag att ge det. Men visst gillar jag att få också, och alla som säger att de inte gillar att få saker ljuger tror jag.

21. Mysteriet på greveholm, diesel råttor eller sjömansmöss?
Mysteriet på Greveholm alla gånger, bästa julkalendern som någonsin funnits!

22. Chokladkalender eller paketkalender?
Har aldrig haft en paketkalender, men det låter roligare i mina öron än choklad. 

23. Plastgran eller äkta?
Äkta, allt annat är fel. Och den ska vara huggen själv ur skogen. Så har vi inte längre nu för tiden, nu köper vi alltid på stan, men skulle jag säga vad jag egentligen tycker ska man välja själv i skogen.

24. När vill du att första snön ska falla?
Ungefär en vecka innan jul, så att det finns ett litet mysigt lager på julafton. Det ska vara vitt men det ska inte vara två meter snö.

25. Har du någonsin haft en grön gräsmatta på julen?
Ja det har vi nog, sällan är det trots allt snö.

26. När tycker du att det är dags att pynta?
Någon vecka före december om man vill, halloween måste vara firad först. Helst ska man pynta ordentligt först i mitten av december men vid första advent tycker jag att man kan lägga upp ljus i fönstren. Jag älskar det.

27. Kan du komma på något negativt med julen?
Tyvärr ganska mycket. Har själv inte någon erfarenhet av stora bråk på julen men jag tycker i alla fall att det är så hemskt att så många bråkar och slåss under den här helgen och att det sker flest skilsmässor och så vidare. Från mitt eget perspektiv är det väl maten, jag gillar inte julmat. Och stressen. Jag tycker inte om att en stor stress ska ta över stämning så mycket, så mycket krav och så blir det inte bra på grund av stress.

28. Blir du oftast mättad när julen är slut eller vill du ha mer jul?
Jag tycker det är ganska bra, skulle kunna fortsätta lite till det är inte så att jag är döless men jag längtar ändå inte heller redan till nästa jul.

29. Vad brukar framkalla mest stämning på julen/i december?
Ljus i fönstren, ni vet de där klassiska elljusstakarna, att någon dag under jullovet stiga upp först och gå till nedre våningen där det inte är mörkt på grund av de här ljuden, sedan tända ljusen i granen och fylla på vattnet (det gjorde jag alltid då jag var mindre). Lugnet från jullovet, då man känner att man på riktigt kan slappna av.

30. Leker du i snön till exempel åker pulka eller bygger snögubbe?
Jag älskar det, vill gärna bygge någon sorts snögubbe varje vinter, helst en snöskulptur so föreställer något djur. Och att åka pulka i en riktigt lång och brant backe är typ det roligaste som finns, livsfarligt och skrämmande men så galet roligt. Tyvärr gör jag inte det så ofta nu.

31. Konstigaste julklappen?
Kommer inte på någon... Och vill inte heller peka ut någon som skulle ha gett en konstig julklapp, allt är jag ändå riktigt tacksam över.

32. Vad är viktigast på julen?
Lugnet och att man ska vara sams, jag vill inte ha stress och bråk.

43. Hur är din jul?
Vanligtvis brukar jag och mina systrar och närmaste släkten från pappas sida äta julgröt runt mitt på dagen. Antingen före eller efter det tar vi en sväng via granarna. Sedan hem till mamma lite före alla gästerna kommer, vem det är varierar från år till år och så småningom äter vi den långa julmiddagen och efter det blir det julklappsutdelning och öppning av presenter. Så myser man och äter snask och så vidare hela kvällen. När alla börjar ha farit hem städar vi undan och går och lägger oss. I år får vi se med julgröten då mina systrar är bortresta, kanske blir första julen i hela mitt liv utan den här julgröten (om man inte räknar året då vi var i Cuba under julen så klart).


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar