tisdag 8 december 2015

Historien om Wirrawee

Äntligen ska jag göra det här inlägget. Nu har jag läst alla sju böcker i John Marsdens bokserie om Wirrawee. Allt börjar ett jullov då ett gäng ungdomar bestämmer sig för att utforska bergen runt hembyn Wirrawee i Australien under några dagar. Efter några sköna dagar återvänder de och märker att alla hundar är döda och husen öda. Ett krig har brutit ut och fienden har tillfångatagit alla invånare. De undersöker situationen och inser allvaret, samlar till sig mat kläder och dylikt och återvänder till bushen. Det är början på äventyret, de bildar sedan en gerillatrupp och börjar strida mot. Det är i princip vad som händer i första boken, "I morgon då kriget kom". Jag började läsa den eftersom jag läste slut min föregående bok och biblioteket var stängt, hade den i min bokhylla. Sedan var jag fast. Jag tror första boken tog tre dagar. Shit vad bra den var. Det hände en massa, den var bra skriven även om det var en översättning och allt beskrivs väldigt bra.

Då jag insåg att de andra böckerna jag hade i min bokhylla ur samma serie inte alls var del två och tre utan fyra och sex blev jag lätt panikslagen. Ett helt veckoslut utan tillgång till del nummer två. Så lånade jag de två följande delarna och även dem slukade jag. Del fyra tog lite längre tid en var nog bra den också, alla var bra men de tre första var absolut allra bäst. Och första delen bäst av alla. Sista boken tog längst tid för mig, dels var den hundra sidor längre än de andra och dessutom var där ganska mycket dötid som beskrevs.

Böckerna går ut på att huvudpersonen Ellie skriver om händelserna, det ska vara så att det är hennes anteckningar som publicerats nu. Det gör det ganska roligt, det är inte bara kriget, det beskrivs en massa känslor, hennes kärleksliv till en av killarna och så vidare.

Jag har inte riktigt kommit fram till vilken åldersgrupp böckerna passar bäst för, de är ganska lättlästa nämligen men samtidigt behandlar de ganska tunga ämnen. Även om texten är sådan att barn i slutet på lågstadiet och början på högstadiet kunde läsa dem tror jag inte att det är så bra att de läser om kompisar som dör och hur ungdomar tvingas lära sig spränga saker och skjuta med automatvapen. Jag är kanske lite för gammal, skulle kanske säga någonstans i åldern som ungdomarna i boken är, 15-16 år kanske. För även om de är nästan för lättlästa för mig tycker jag att de är väldigt bra, så vill man ha någonting lättare men ändå bra att läsa rekommenderar jag verkligen dem. Bland de bästa böckerna jag läst i år faktiskt. Och skräms inte av att det är sju böcker i serien, då jag hade läst första visste jag att jag både ville och måste läsa alla de andra.

Rekommenderar varmt dessa böcker av John Marsden:
"I morgon när kriget kom"
"När natten är som mörkast"
"Den tredje dagens kyla"
"Nu är mörkrets tid"
"Så grydde hämndens timme"
"I skymningens land"
"På andra sidan gryningen"

På bilden saknas del två och tre

<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Åh, jag håller på och läser om serien som bäst! Började nyss på femte boken :D Läste serien för första gången för typ tio år sedan och nu när jag läser böckerna igen är de precis så bra jag minns att de var. Bloggade faktiskt också om serien för några veckor sen: http://kreativarebecka.blogspot.fi/2015/11/mandagsmys.html
    Jag har också lånat böckerna från bibban men skulle gärna vilja ha hela serien i min ägo, tyvärr har jag inte hittat dom nån annanstans än på ebay...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, den verkar så okänd att jag inte trodde att jag skulle hitta någon annan som läst eller ens hört om dem. Men jaa, sjukt bra! <3 :)

      Radera