söndag 2 september 2018

Mina första intryck

Tänkte i det här inlägget sammanfatta mina första intryck av Uppsala som stad, skolan och så vidare. Nu har jag varit i Uppsala i ungefär fem dagar, men var ju även två dagar här förra veckan då vi flyttade mig, så någon slags uppfattning har jag väl fått.

Om vi börjar med staden i allmänhet tycker jag att det är otroligt vackert här, det är liksom en blandning av gamla byggnader och natur känns det som. Det känns verkligen som en småstad även om det är Sveriges största stad och ungefär lika stort som Vanda eller Åbo i Finland. Kanske det helt enkelt inte är så stort ändå, eller sen märks bara inte människomängden. Men jag gillar i alla fall centrum, det är fint, där finns allt man behöver och man kan gå överallt i staden. Och om man åker lite utanför finns det riktig landsbyggd, och det är ju mysigt och underbart. Det finns mycket stall här omkring och speciellt runt universitetet finns det riktigt mycket hundar. Och det gillar vi så klart.

Nämnde redan i förra inlägget att jag tyckte om hur skolan ser ut och området där omkring är faktiskt ännu finare. Så mysigt att det på skolområdet finns både biodling, fruktträdgård (som vi får gå och plocka frukter i) och veterinärmottagning. Har på känn att jag kommer trivas riktigt bra på skolan i varje fall. Första intrycket av bostaden har ni ju läst om men nu är det faktiskt helt okej, jag trivs bra i mitt rum och sover bra. Väntar bara på att jag ska få mina nya tapeter så att jag kan göra det ännu mera hemtrevligt, känns dumt att fortfarande ha saker nerpackade. Köket fungerar också, har tillrett några enkla rätter där men jag hoppas och tror att vi kommer att fixa middag tillsammans med kompisar rätt ofta, då det både är roligare och billigare. Nu har jag dessutom träffat folk i min korridor så inte heller lika ensamt här i min korridor. Ensam blir man nog inte här då de allra flesta studenterna verkar bo här, speciellt utbytesstudenter. Av alla utbytesstudenter tror jag det är två som bor vid skolan, så det är ju lite så där att vid skolan har man en modern och fräsch lägenhet med eget kök och allt det där men då alla andra bor här jag bor nu så måste man alltid cykla den långa vägen för att träffa någon, så nu är jag faktiskt inte alls säker på om jag vill ansöka om lägenhet där, även om det skulle vara skönt på vintern antagligen.

Om en vecka får ni en uppdatering om mitt första intryck på utbildningen, men hittills känns det nog bra här. Är nog ännu nervös och ovan med allting och har inte kommit in i allting ännu, men tror nog det blir riktigt bra här.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar