onsdag 12 september 2018

Det här med cykelhjälm

Här i Uppsala cyklar alla. Överallt. Det stod i ett av de första mejlen vi fick från skolan då vi skulle hit på utbyte att vi ska skaffa en cykel det föra vi gör. Jag hämtade upp en cykel jag hittade begagnad på Facebook min första hela dag i staden och har cyklat till skolan alla dagar utom en sedan dess. Och även till centrum och överallt annanstans också. Och jag cyklar med hjälm på huvudet. Om jag ska vara helt ärlig delvis för att mamma sagt att jag ska använda hjälm och jag ju är mammas snälla flicka, även om jag vet att hon inte kan veta om jag verkligen har hjälm på mig eller inte. Men även för att jag faktiskt inser vad som hända för olyckor då man cyklar i trafiken, med en massa andra cyklister, fotgängare och bilar. Och även om en cykelhjälm inte skyddar såå mycket som till exempel hjälmar i andra idrottsgrenar skyddar den betydligt mer än ingen hjälm om en olycka är framme. Och det kan ju hända vad som helst, det ligger plötsligt en sten på vägen som gör att hjulet slirar och man faller, en bil kan plötsligt dyka upp utan att någondera märker det och då kan det gå illa. Och nedrans vad jag skulle ångra att jag inte den gången hade hjälm om jag hamnade i en sådan situation.

Så allt frid och fröjd, jag cyklar överallt och jag använder. Men det är ju det att det inte är det. Jag har i dagens läge tillräckligt gott självförtroende för att veta att det är okej att cykla med hjälm även om jag hör annat av folk jag umgås med. Och missförstå inte, inte elaka kommentarer riktade mot mig, inte på något sätt. Men diskussioner där någon snackar cykling, och en ny i gruppen frågar om någon cyklar med hjälm och får svaret nej, "jag gillar att leva farligt". "I Holland om någon cyklar med hjälm så ses den som en riktig tönt", "jag har faktiskt sett personer som cyklar med hjälm här!!" Sådana kommentarer har inget med mig att göra, jag är inte ens en del av diskussioner utan hör det bara en bit bort. Men jag vet att för bara något år sedan skulle dessa kommentarer fått mig att lägga hjälmen på hyllan och även om jag på ett sätt ändå skulle vilja använda hjälmen.

Har även fått frågan varför jag har mitt namn på hjälmen, men nej den råkar bara vara av märket MET, det är inte meningen att det ska vara TE efter de tre bokstäverna men att det skulle ha fallit bort.

Som tur vet jag nu att mitt värde som människa och vän inte ligger i huruvida jag cyklar med hjälm på huvudet eller inte. Jag vet att jag är en trevlig och rolig person, jag är ingen tönt och jag är verkligen inte tråkig (och jag vet att jag låter som att jag har så enormt självförtroende, det har jag inte, ganska dåligt faktiskt men vissa saker har jag insett). Men ändå funderar jag ju helt tydligt på det här eftersom jag nu skriver detta inlägg. Och jag skulle bara vilja att dessa tankar och åsikter om att det är töntigt och dumt att använda cykelhjälm. För även om det inte är så sannolikt kanske enligt statistiken kan det som sagt lätt hända en olycka och den har då antagligen ingenting att göra med hur bra du är på att cykla. Och du skulle aldrig åka moped utan hjälm, inte rida utan hjälm även om vissa gör det, du skulle inte klättra på en klättervägg utan sele även om du är duktig på att klättra och vet att du klarar dig upp utan säkerhetslina. Förstår inte hur vissa sporter har gått till att det är töntigt att använda skyddsutrustning.

Vet att det inte är det snyggaste och gillar inte riktigt hur min hjälm ser ut, det är jobbigt med att man inte kan ha håret hur som helst och så vidare. Men det känns som väldigt små problem då alternativet kan vara att i värsta fall spräcka skallen. Så ja, jag kommer att fortsätta använda min hjälm då jag cyklar, min hjälm som dessutom är mammas som jag lånar då jag är här. Och så undrar jag ännu varför cykelhjälmar har en så ful design och form, gör det till något snyggare så kommer fler att använda det tror jag. Jag älskar ju till exempel min ridhjälm för att den är bekväm och snygg, men nej jag skulle ju inte cykla i den förstås. Men en snygg designad cykelhjälm tack.
<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Vilket bra blogginlägg, otroligt smart skrivet. Håller fullständigt med dig. Gå gärna med i denna grupp om du vill kämpa för att fler tar på sig hjälmen: https://www.facebook.com/groups/klokihjalm/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och tipset på gruppen! Ska kolla upp den direkt!
      <3

      Radera