söndag 9 september 2018

Den första riktiga veckan

Söndag och i dag tar jag det bara lugnt eftersom veckan har varit ganska intensiv här. Här finns ingen introvecka då man bara lär känna varandra, studielivet och staden, här börjar allt samtidigt. Jag träffade ett gäng andra utbytesstudenter redan första kvällen jag kom tillbaka till Uppsala efter att ha varit hemma i Finland två dagar emellan, och några av dem har jag mest hängt med under de här dagarna, jag har alltså redan fått några riktigt bra vänner känns det som och det är alldeles underbart. Men vi har alltså tvingats sätta in oss i kurserna vi går, haft våra första skoluppgifter och samtidigt försökt hinna med en massa introduktionsprogram, gå på så många fester vi har hunnit och sett vad både studentunionen och nationerna har att erbjuda. I det här inlägget tänkte jag försöka sammanfatta lite, men vi vet ju alla at jag inte är speciellt bra på det här med att hålla mig kort.


För en vecka sedan hade vi i alla fall ett litet grillparty, vilket var mysigt och det var fortfarande varmt ute så det var bara chill och skönt. Dock var jag fortfarande lite sjuk så inte helt på topp då, men i alla fall och så kul att köpa och laga mat tillsammans med några personer. På måndagen körde allt sedan igång, vi hade en hel del introduktion till skolan, kurserna vi ska gå nu och efter skoldagen ännu om studentunionen och allt program de två senaste veckorna. Så avslutade vi med lekar och spel utomhus och en dryck i unionshuset. Det här var första gången jag insåg att det här med lekar och spel måste vara någonting väldigt Nordiskt, för ingen av de andra utbytesstudenterna verkade tycka att det var det minsta roligt att lösa upp människoknuten, balansera spagettistrån i munnen eller att leka en version av katt och råtta. Och jag vet att jag har extrem tävlingsinstinkt, men allvarligt de här människorna verkar sakna det helt. Alltså när folk inte ens försöker vinna, jag förstår bara inte. Och jag gillar de här människorna mycket, men emellanåt tycker jag det skulle vara roligt om någon kunde hypea sådant tillsammans med mig. När jag kommer hem tänker jag föreslå en scoutledarolympiad, för de människorna vet jag att är lika galen som jag.

På tisdagen hade vi en historisk rundvandring runt skolområdet, med en tvist. Tänkte skriva ett eget inlägg om det här men det var i alla fall lite intressant och väldigt roligt och slutade sedan med någon slags ritual för nya studerande, så kul! På onsdagen tillbringade vi två timmar med att gå runt de 13 olika nationer som här finns och bekanta oss med dem. Dock verkade alla ganska lika enligt vad de sade. På torsdagen övade vi sedan på nationslivet i praktiken och gick på fest på Stockholms nation. Halt kul, men förfesten vi hade med kortspel och liknande var som oftast roligare än själva festen. Och det var så väldigt mycket människor på festen att man inte kunde röra sig på dansgolvet, hela tiden blev skuffad av och an och så vidare. Inte helt min grej även om det var helt bra musik och så, men ironiskt nog tror jag att det är den nationen jag kommer att gå med i även om jag inte gillar den så mycket. Orsaken? Alla vänner går med i den för att de har stora fester, och det är trots allt roligare att vara där ens vänner är.

Skolområdet, och unionshuset

På fredagen dags att testa nästa nation och i en stor grupp testade vi Upplands nations pubkväll. Ett riktigt mysigt ställe, kul sällskap och så, men deras bar var det långsammaste jag någonsin sett och det blev en hel del väntande. Sedan var tanken att gå och testa klubbandet på Värmlands nation men vi gick dit och insåg att kön skulle ta närmare en timme, så då bestämde jag och några andra att vi går hem. Hörde sedan om personer som väntat över en timme i kön och sedan gått hem, så rätt val.

På lördag hade vi en sorts rundtur i staden i form av en sorts stadsorientering där vi skulle leta upp ställen och sedan ta en viss typ av bild och försöka fånga så många av kriterierna som möjligt för att få bonuspoäng. En så rolig grej enligt mig men även här märkte jag av det där att tävlingsinstinkten fattades och att intresset för att få maximala poäng var ganska litet bland de övriga medlemmarna i min grupp. Men kul i varje fall. På kvällen hade vi sedan middag, ungefär en sits för att lära oss hur man gör. kommer även skriva ett eget inlägg om det, men det var också superkul och jag hoppas nog att vi går på fler sitsar/middagar. Ja och i dag tar jag det lugnt, även om jag har varit produktiv och faktiskt städat mitt rum ordentligt och grundligt.

Området har varit en stor herrgård så det finns en hel del intressanta och gamla byggnader runt om skolan.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar