torsdag 6 september 2018

Denna dagen ett liv

Citatet i rubriken känner nog de allra flesta till, det är ju ur Astrid Lindgrens "Vi på Saltkråkan", och det är även vad hennes biografi som jag har läst heter. Boken heter egentligen "Denna dagen ett liv – En biografi över Astrid Lindgren" och är skriven av Jens Andersen. Varför jagläste boken var egentligen ännu en gång för läsutmaningen, punkten en konstnärsbiografi måste ju uppfyllas och visst är Astrid Lindgren en konstnär av högsta grad. Men jag måste faktiskt säga att boken är helt otroligt bra och intressant! Den är ganska lång, men så har hon ju också gjort så otroligt mycket i sitt liv att det är förståeligt för att allt ska rymmas med.

En del visste jag ju så klart redan men det var ändå roligt att få läsa om hur allting verkligen började och så vidare, och så roligt att det nästan var en slump att hon blev författare. Dessutom fanns det så mycket i boken som jag inte hade en aning om att denna älskade barnboksförfattare hade gjort, till exempel hennes politiska karriär har helt gått förbi mig. Och allt strul i familjen och den jobbiga starten med det första barnet. Allt står i boken och det finns även mycket ur intervjuer med bland annat dottern som fortfarande lever. Ja verkligen en läsvärd biografi och bok!

Det märks dessutom tydligt att författaren har lagt ner så mycket tid i boken. Letat upp en massa gamla brev, och inte dem som andra skrivit till Astrid, för den kanske skulle vara lite lättare att hitta då de alla kommit till henne, utan de brev hon skickat till diverse olika personer på olika håll i världen. Intervjuerna med människor som fortfarande lever och som kände henne, så mycket jobb och så välgjort. Och sedan är det ihopsatt till en väldigt bra bok som inte alls blir långtråkig att läsa! Måste säga att jag nog gjorde ett bra val av min konstnärsbiografi även om den var lång och tog en tid att läsa.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar