tisdag 16 augusti 2016

När vardagliga saker skapar ångest

Många vet att jag har ganska mycket ångest. Jag är ofta en väldigt glad person, men jag är även ofta en person som mår ganska dåligt, ibland så dåligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen med smärtan det skapar. Och ibland får jag ångest av väldigt konstiga saker, saker som faktiskt är livsviktiga för alla levande varelser. Sömn är till exempel någonting jag lätt får ångest över. För det första får jag ofta ångest då jag ska somna, för att jag inte kan somna eller för att jag börjar tänka på en massa jobbiga saker då jag ska somna.

Men d¨är det oftast ändå inte just sömnen specifikt som ger mig ångest, nej ångesten som beror på sömnen får jag på morgonen. Jag vaknar alltid tidigt, här på Åland brukar jag sova lite längre, till nio eller max till tio. Det ger mig lite dåligt samvete faktiskt att sova så länge. Det är någonting jag måste kämpa emot väldigt mycket för att inte må dåligt av att jag sovit så länge. Jag får dåligt samvete och mår dåligt för att jag känner att jag sovit bort hela dagen. Försöker verkligen intala mig själv att det är helt okej då man är ledig, och att jag faktiskt inte sover bort hela dagen, som vissa som sover till sent på eftermiddagen.

Jonathan däremot är en person som gärna sover länge och väl då han är ledig, lätt till elva tolv och ibland längre än det också. Och jag får lite smått panik och ibland ångest också av att han sover så läge. Jag har ingen aning om varför, jag kan ju göra saker medan han väntar och det stör inte honom att han sover bort dagen men jag känner ändå att jag mår lite dåligt av det. Och det är inte helt okej tycker jag. Jag vet inte vad jag ska göra åt det, jag tycker överlag inte så mycket om att sova. Eller jo det är skönt men för mig är det så mycket runt det som är så otrevligt helt enkelt.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar