torsdag 7 juli 2016

Kaffe? Nej tack

Vet ni vad jag har märkt efter två och en halv vecka på praktiken? Jo journalisten ska dricka kaffe. Ja, jag visste nog egentligen det tidigare men jag har inte fattat hur det är helt på riktigt. Jag visste att journalister så att säga "lever på kaffe" men att det är så att folk kollar konstigt på en om man inte dricker kaffe känns inte helt normalt. På Västisredaktionen dricker de vanligtvis tre koppar kaffe om dagen, mest för att det hämtas upp två gånger om dagen och att det oftast ingår i lunchen. På redaktionen har folk börjat vänja sig vid att jag inte dricker kaffe, för jag tycker inte att det är gott, jag känner inte att jag behöver koffeinet och jag orkar heller inte koka upp tevatten och hålla på med sådant. Några deciliter te i termosen på morgonen räcker för mig.


Men på de allra flesta intervjuer och presstillfällen jag åker bjuds det på kaffe. Och den där känslan då jag tackar nej och ser nästan en panik i intervjuobjektets ansikte känns fel. Jag kan just tänka mig vad som går i deras huvuden, det finns två allternativ, "Åh nej, en journalist som inte dricker kaffe, vad gör vi nu?" eller "Har vi te? Jo vi har te, jag frågar om det i stället och snälla snälla säg att du dricker te." Och då svarar jag nog att jo tack jag dricker te, trots att jag vet att deras tebud allt som oftast inte är bra och att jag kommer att få en dryck som jag ändå inge gillar men kan svälja med god min.

Det här väcker så många tankar i mitt huvud. Jag har funderat på om jag borde försöka lära mig dricka kaffe för att göra livet lättare för många, jag har själv inget problem med att inte dricka eller äta någonting då andra dricker kaffe. Mera för att folk ska känna att de kan bjuda mig på någonting så enkelt. Fast och andra sidan känns det ju sinneslöst korkat att börja dricka sådant som man inte tycker är gott och dessutom ohälsosamt bara för att.


Jag kan nästan jämföra det här med den finländska alkoholkulturen, det att man alltid måste förklara sig om man inte dricker. Och de enda anledningarna typ är att man kör eller går på mediciner som inte tillåter alkohol. Nej men, jag tycker faktiskt att det borde var mer acceptabelt att inte dricka kaffe, att inte dricka varken kaffe eller te också för den delen. Det går oftast ingen nöd på dem som inte har en kopp i handen. Inte på mig i alla fall. Vet inte riktigt vart jag ville komma, ville bara uppmärksamma fenomenet.

 <3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Haha det här är så sant faktiskt! Själv började jag dricka kaffe just för att det "hör till", minns att jag aktivt tog beslutet som typ 13-åring. Och sen dess har jag ÄLSKAT kaffe. Finländare dricker väl mest kaffe i hela världen också, så det är antagligen det svåraste landet att vara odrucken i ;) men inte ska man börja om man inte vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, precis så är det. Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg är jag galet rädd för beroende. Och jag har förstått att man lätt blir i "beroende av kaffe". Så undviker gärna, är jag så trött att det inte går någon dag dricker jag hellre en energidryck. Och då rör det sig om ett par gånger i året.

      Radera