fredag 31 augusti 2018

3 tips för att skriva kandi

Nu då jag har min egen kandidatavhandling känner jag att jag nu kan dela med mig av lite tips till dig som håller på med skrivandet, försöker få ihop den där avhandlingen eller dig som alldeles snart ska börja skriva. Jag är ju ingen expert och min avhandling är långt ifrån perfekt och likaså mitt arbetande med den, men jag har i alla fall någon slags erfarenhet. Fick faktiskt tillbaka min avhandling här i veckan med vitsord 3, och jag är mer än nöjd!

  1. Tänk på tiden. Det här är en process som kommer att ta tid. Jag var själv där att jag tänkte att det inte kan ta så långt tid. Det är ju trots allt bara 20-30 sidor att skriva, det skriver man lätt på en vecka. Och ja det gör man, men så är det ju inte heller det som tar tid märkte jag. Jag gjorde till exempel en enkätundersökning och jag tänkte att ja, det tar väl några veckor max en månad att få in materialet. Men två månader och så mycket mer jobb än jag väntat mig senare hade jag först så många svar att jag kunde börja jobba med det. Men det som tar allra allra mest tid är väntandet. Du ska skicka in din text en vecka innan din träff med handledaren (förståeligt men det tänkte jag inte på) och så är där en vecka du måste vänta utan att kunna göra någonting. Och med bara fyra handledningstimmar blir den här tiden ju redan en månad. Så ska man skicka till språkgranskning, vänta några veckor på att få tillbaka den för att kunna göra de sista ändringarna och sedan skicka in och igen vänta närmare en månad. Sammanlagt väntar man säkert tre månader. Så ha det i tankarna när du planerar tidtabellen för din avhandling.
  2. Bara skriv så mycket som möjligt utan att tänka. För mig fungerade det allra bäst att kolla på andra avhandlingar, ta en modell därifrån som jag gillade och till en början följa de rubrikerna ganska långt. Sedan skrev jag allt jag kunde komma på under varje rubrik utan att tänka speciellt mycket på strukturen eller språket. Jag mest bara skrev för att få någonting att sedan kunna jobba med och få ett någorlunda sidantal. Sedan utvecklas avhandlingen på handledarträffarna, man får tips på hur man skulle kunna strukturera om, hur man skulle kunna ändra rubrikerna och vad man borde tänka på i formuleringarna. För mig fungerade det absolut bäst att skriva mycket för att sedan kunna ändra på det. Och det är antagligen också lättare att berätta vad som kunde vara annorlunda än vad som ska göra till. Och på det sättet får man också mera gjort än att jättelänge sitta ensam och fundera på varje mening.
  3. Skriv lite och ofta. Jag märkte att jag hade svårt att sitta med avhandlingen mer än kanske tre timmar per dag, även om jag annars kan sitta med texter och jobba mycket längre. Det är ett så annat sätt att jobb och skriva än vad i alla fall jag var van vid, så det blev väldigt tungt. Och utan energi blir det inte alls bra sedan, så ett tips är att jobba lite varje dag eller om du inte har tid varje dag så ofta du kan. Reservera någon timme här och någon timme där att jobba. Själv jobbade jag oftast hela förmiddagen med avhandlingen och sedan efter lunch gjorde jag andra saker jag skulle göra. Ett system som fungerade för mig.

Det här är egentligen mina tre bästa tips, och det som jag tycker att är viktigast att tänka på, och sådant som till exempel handledaren inte så ofta nämner. Och så skulle jag också säga, kom på ditt ämne och bara börja nu även om din kurs inte börjat ännu. För som sagt det är alltid lättare att ändra det man har gjort än att göra allting från början, då har du dessutom betydligt mera tid.
Lycka till, <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar