torsdag 16 augusti 2018

Världssämst på semester

Jag har den här sommaren insett att jag inte kan det här med att vara ledig, samla krafter och ta det lugnt. Shit vad jag skulle vilja kunna det där med att bara sitta och läsa en bok hela dagen, ligga på stranden och utan att göra någonting speciellt på hela dagen. Men det går inte. Mina planer var att i augusti skulle jag vara helt ledig den här sommaren. Jag åkte en vecka till Åland, det gick ganska bra för där kunde jag ju inte jobba på samma sätt. Men även där fick jag en panikattack en kväll för att jag kände mig lite ensam och inte hade någonting att göra, vad löste jag det med? Jo med att göra upp ett schema för min vecka där, vad ska jag göra varje dag, hur ska jag aktivera mig den dagen och så vidare. Lite hemskt men det gav mig ett stort lugn och även om det inte var stora grejer utan saker som att ta en löprunda, gå och hälsa på grannarna eller gå och geocacha planerade jag ändå in program för att jag fick panik av att bara vara ledig och inte göra någonting. Och ja så ska vi inte glömma att jag sammanställde och skickade in min kandidatavhandling under den här veckan.

Vili var betydligt bättre på att ta det lugnt på Sottunga, och var snabb med att sno min solmadrass om jag inte råkade ligga där någon stund.

Så kom jag hem till Helsingfors och genast tog jag på mig en hel del Tassuvahti jobb, vilket ju tog bort en hel del lediga dagar. Varje dag har jag haft planer, saker på to do listan som jag ska göra, varje dag något krav på mig själv, någonting som ska uppnås med dagen. En dag gjorde jag i princip ingenting, dagen efter min hejdå fest eftersom jag helt enkelt var så slut efter kvällen. Men även då åkte jag mitt på dagen för att vakta en hund i ett dygn, inte ens då fick jag ligga hemma och göra inget. Så nu undrar jag verkligen lite vad det är för fel på mig att jag aldrig tycks kunna låta mig vara helt ledig.


Hade verkligen bestämt att när jag har lämnat in kandidatavhandligen ska jag ta det lugnt, men det går ju inte. Om jag inte har någonting som måste göras gör jag upp någonting för mig så att jag har någonting jag ska göra. Och har verkligen funderat över det här, hur hälsosamt kan det vara att leva så här. För kroppen får liksom inte vila, men speciellt tänker jag på hjärnan. Det känns som att min hjärna verkligen ALDRIG vilar. Jag tänker hela tiden på saker, min hjärna går oftast på högvarv hela min vakna tid, och sedan då jag sover så drömmer jag alltid en massa. Och jag vet att den nog antagligen ändå får vila där på natten, men måste erkänna att emellanåt känner jag mig inte ens speciellt utvilad efter natten trots att jag sovit tillräckligt många timmar, just för att jag drömt så mycket och hjärnan fått jobba även på natten.


Har ni samma problem? Ge mig snälla era bästa tips för att koppla av och vara ledig!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar