måndag 13 augusti 2018

Sammanfattar mina utbytesstudier och planer

Jag vet allvarligt inte hur mycket jag har skrivit om mitt utbyte här på bloggen. Efter vad som hände förra året då jag skulle åka och allt plötsligt sket sig rent ut sagt, några månader innan var jag i år då jag sökte till samma ställe och allt livrädd och vågade inte nämna någonting på bloggen innan jag visste att allt var klart. Men då det sedan blev klart vet jag faktiskt inte om jag skrev något inlägg då heller. Men nu, då det är elva dagar tills jag lämnar landet tänkte jag i alla fall sammanfatta lite var som kommer att hända.

Snart går flytten till andra sidan sjön.

Jag kommer att åka på utbyte till Uppsala i Sverige, stanna ett helt läsår och i huvudsak läsa Etologi och djurskydd. Det är dock här problemet ligger, det som blev mitt fall förra året. Att universitetet där jag kommer att läsa, SLU är mest kända för sina program och kurser som har med djur att göra och deras djurkurser är även landets populäraste. Deras egna studenter har förkörsrätt till dessa kurser och därefter måste man kolla om det ryms med utomstående studenter, och dit hör man även som utbytesstudent, man måste vänta och se. Så därför har jag inte kunnat läsa alla kurser under året inom det här ämnet jag egentligen åker dit för att läsa. Min första kurs är till exempel inom Environmental communication, och kommer faktiskt att vara en magisterskurs men som jag har i mitt kandidatprogram.


Men i och med att jag inte fick alla kurser inom Etologi och djurskydd kommer jag alltså inte att få 60 högskole-/studiepoäng så att det skulle kunna räknas som ett långt biämne till min kandidatexamen här hemma. Dock har jag redan 10 poäng hemma i ett biämne som i princip är obligatoriskt för oss (men som jag ansökt och blivit godkänd att inte läsa pga planen på långt biämne) samhällsvetenskapens grunder. Och om man läser två korta biämnen räcker det med 25 poäng per ämne, så om jag nu bara får min första kurs, Environmental communication att räknas som en kurs till den helheten behöver jag sedan bara lyckas få två kurser Etologi och djurskydd för att få två små helheter. Det här eftersom kurserna jag kommer att läsa i Sverige är värda 15 poäng.

Även om jag troligen inte kommer att kunna vara lika mycket med djur som jag är hemma kommer jag ändå att få plugga lite om dem.

Och det här är min plan att ska lyckas. Om det av någon anledning inte lyckas, att kursen inte godkänns som samhällsvetenskap eller att jag inte får en till kurs i Etologi och djurskydd på våren (har en kurs etologi senare på hösten) så kommer jag nog få mina kandidatpapper på våren då jag kommer hem i varje fall. Men då måste jag byta till "det nya systemet" här hemma, där man inte läser något egentligen biämne utan kan välja fritt ett visst antal poäng inom vad som helst för ämnen. Det är ju inte heller farligt, men det finns en liten detalj där som gör att jag hellre blir klar ur gamla programmet. Jag blir nämligen hellre kandidat i journalistik än kandidat i samhällsvetenskaper med journalistik som inriktning. Jag vet att det egentligen är en löjlig grej för jag har ju oberoende läst exakt samma sak och pappren kommer att vara värda exakt lika mycket, men jag tycker bara personligen mera om den gamla titeln.

Det där vilket ämne det står att jag läst på min kandidatavhandling, på något sätt har det ändå betydelse.

Oj vad mycket snack om studiepoäng och liknande det blev märker jag, men nu är det i alla fall på det klara. Mycket om studierna i Sverige vet jag inte ännu, men jag har ett boende i en studentkorridor och det mesta kommer nog antagligen att klarna bara jag kommer dit. Om ni undrar någonting angående mitt utbyte så ställ era frågor under det här inlägget så tar jag upp dem i ett annat inlägg, skulle vara riktigt kul!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar