fredag 24 augusti 2018

Gratis e- och ljudböcker

Som ni vet är jag ju ett fan av att läsa böcker digitalt på min mobil, e-böcker har verkligen blivit min grej. Och tycker också att det är skönt att lyssna på böcker ibland, speciellt på kvällarna. Dock känner jag inte riktigt för att betala varje månad för att läsa e-böcker, har faktiskt ingen prenumerationstjänst. Inte Netflix, inte Spotify eller dylikt så därför är tanken väldigt främmande för mig att betala varje månad för sådana tjänster.


Men nu har jag hittat ett ställe där det faktiskt finns e-böcker och ljudböcker att läsa och lyssna på helt gratis. Det är långt ifrån så bra som apparna man betalar för men det fungerar, eller man kan nog i alla fall hitta någon bok att läsa eller lyssna på. Det är bibliotekets egna hemsida som har börjat ha det. Nog många år sedan men jag har hittat det nu och börjat använda. Om man har ett kort till biblioteken i huvudstadsregionen har Helmet faktiskt ett helt eget e-bibliotek. Det är inte superstort och urvalet böcker är inte så brett men som sagt, alltid kan man hitta någon där. Och har man inte ett kort dit men till något annat bibliotek lönar det sig att kolla in elibs, som många olika bibliotek har tillgång till. Där finns betydligt fler böcker men tyvärr knappt några ljudböcker alls. Även därifrån har jag lånat böcker.

Det enda som är lite krångligt att man behöver ladda ner varsin app, en för att läsa böcker och en för att lyssna så om man har ont om minne på telefonen är det kanske inte opimalt. Men annars fungerar det riktigt skapligt!


Här måste jag ju också säga att bibliotekssystemet som finns i Finland, och självklart även i andra länder (vet inte hur allmänt det är), är ju alldeles fantastikst. Det finns typ alla världens böcker och de går att låna och läsa alldeles gratis. För tillfället håller jag på att uppfylla en av de punkter som visade sig vara svårast i läsutmaningen, nämligen en prisbelönt faktabok. En väldigt intressant bok och välskriven men ändå tar det så oändligt länge att läsa den. Blir lite irriterad på hur långsamt det går, men den är i alla fall lånad från elibs. Och det här var alltså inget samarbete, bara ett tips!

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar