tisdag 28 augusti 2018

Majas morsas kompis sambo

Det här var en bok jag lade till på min läslista efter en av alla bokdiskussioner vi hade på sommarens seglats. Fick höra att "det är den bästa novellsamlingen jag läst", och eftersom en av punkterna i läsutmaningen är att läsa en novellsamlingen blev den ett val. Och då jag nu har en månads prenumeration på Nextory så passade jag på att läsa den där via, då den fanns där. Har åtta punkter kvar i årets läsutmaning nu annars.

Men jag vet nu i efterhand inte om det verkligen är en novellsamling. Jag kommer nog att räkna den som en i min utmaning men de korta berättelserna är nämligen inte fristående utan allt handlar om personer på samma skola i princip. Det är berättelser ur olika personers synvinklar men någon ur den förra novellen dyker upp och så vidare. I sista novellen skulle "man förstå hur allt hänger ihop" och visst fick jag en en del förklaringar men inte alls något jätteöppnande faktiskt så det vet jag inte om jag kan hålla med om.

Men jag tyckte att boken var riktigt bra, den är kort och ganska lättläst, läste den på två dagar under min flytt så det var nivån. Välskriven med roliga små glimtar in i någons liv. Ingenting jag skulle vilja läsa en hel bok om någon av novellerna men som små berättelser fungerar de. Jag är ju inget stort fan av novellsamlingar då jag inte tycker att det finns någonting som får mig att vilja läsa nästa kapitel. I den här upplevde jag inte den känslan, antagligen just för att berättelserna hänger ihop.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar