söndag 24 september 2017

När är det okej att börja läsa nästa bok?

Jag läser mycket, och jag har alltid en bok på gång. Och då man läser böcker läser man ju ut boken och sedan ska man börja läsa nästa. Där har jag alltid ett litet dilemma om jag läser ut en bok någon gång tidigt på kvällen. För det är ju oftast alltid som mest spännande i slutet på boken och då man läst ut den vill man ändå bearbeta lite och tänka på handlingen och berättelsen. Men samtidigt kanske man har några timmar kvar innan man ska sova och under de timmarna brukar jag i alla fall delvis läsa. Och då känner jag ibland att nu måste jag ju börja en ny bok, men samtidigt har jag inte bearbetat klart den förra boken. Förstår ni vad jag menar? Det är inte så att jag sitter och tänker en massa djupa tankar om boken utan jag bearbetar samtidigt som jag gör annat och liksom låter berättelsen lägga sig lite. Men om jag då för snabbt börjar läsa nästa hinner det inte göra det.

Så hur ska man göra? Vänta tills nästa dag på att börja läsa nästa bok eller bara strunta i känslan och gå rakt på nästa. Jag har funderat så mycket på det här. För samtidigt som man vill smälta den föregående boken är man ju oftast just då inne i ett bra läsmode och vill bara fortsätta läsa. Oftast slutar det med att jag går och tar en kvällsmacka och sedan börjar på nästa. Att stänga en bok för att öppna nästa det går bara inte direkt.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar