lördag 9 september 2017

Den färglöse herr Tazaki

Augustis andra lästa bok är "Den färglöse herr Tazaki" av den japanske författaren Haruki Murakami. Det här är faktiskt en bok jag fick för ungefär ett år sedan då det pågick en grej på Facebook där man efterlyste bokintresserade och de som sedan skickade meddelande till mig om att de var intresserade skulle skicka sin favoritbok till den jag hade kontaktat och de som sedan kontaktade dem som hade kontaktat mig skickade sedan böcker till mig. Det fungerade bara delvis och jag fick endast en bok skickad till mig men det vad den här och nu tog jag då och läste den.


Jag har tidigare läst en bok av Haruki Murakami, i en kurs i skolan där man skulle läs åtta böcker och skriva om dem. Minns inte vad den hette men minns att jag tyckte den var helt okej. Och om jag jämför den boken till den som jag läste nu av honom skulle jag nog säga att jag gillar den här bättre. Den här handlar om Tsukuru Tazaki, som under sin tid i grundskolan hade fyra otroligt bra vänner och de fem var ett oskiljaktigt gäng. Så började han studera på universitet i Tokyo medan de andra fyra blev kvar i deras hemstad. Allt verkade trots allt fungera bra tills sommaren två år efter att han hade inlett sina studier, då de fyra andra plötsligt utan att berätta någon orsak sade upp all kontakt med honom och inte längre ville veta av honom.

Boken utspelar sig egentligen 16 år senare, men det berättas väldigt mycket om händelser som har skett tidigare i hans liv. Och ännu 16 år senare grubblar han över händelsen och uppbrottet med vännerna och det gör att han inte riktigt kan gå vidare i sitt liv. Kvinnan han dejtar får honom att ta kontakt med sina gamla vänner och så börjar allting att så småningom nystas upp och han får klarhet i händelserna.


Jag gillar Haruki Murakamis sätt att skriva, även om det så klart är översatt från japanska. Men det går helt enkelt lätt och smidigt att läsa och relativt snabbt också. Berrättelserna i hans böcker är stundvis lite underliga, jag tycker man känner av att det är en japansk författare och att stilen därför är lite annorlunda så jag tror att om jag skulle gilla berättelsen mycket skulle det vara böcker jag lätt skulle läsa ut på bara ett par dagar. Nu går det också relativt snabbt att läsa och jag gillar stilen och språket men som sagt är berättelsestilen inte min favorit. Och det går väldigt mycket i vågor då det händer saker, ibland händer det massor och man får vet otroligt mycket som bygger upp storyn medan det på andra ställen berättas om någonting som inte ens verkar relevant efter att man läst ut boken. Och det känns lite konstigt. Men jag skulle nog ändå rekommendera att man läser någon bok av Murakami, och "Den färglöse herr Tazaki" är enligt mig inte alls ett dåligt allternativ av honom. Och så ska man ju minnas att jag trots allt bara har läst två böcker av honom och bara kan uttala mig om dem.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar