tisdag 19 april 2016

Lista om hästgrejs


1. Beskriv din favorithäst
För tillfället rider jag nog ingen favorit, jag gillar Patsy och hon är speciell och så. Men en favorit, jag skulle kanske säga att den hästen som har tagit mitt hjärta med mest storm är Tas. Fina fina Tas. Läs om honom till exempel här. Även GB och Roope har jag älskat, två fina valacker som finns i himlen nu. Och Gallis, prinsen, han är nog också en av favoriterna. Men jag tror faktiskt ingen vinner Tas i mina minnen.

 2. När & varför jag började rida

Jag minns inte när jag suttit på häst första gången, men på ridskola började jag då jag var åtta år. Jag har alltid älskat djur, och systrarna red mycket så det var klart att jag också ville. Sedan dess har jag varit fast.

 3. Det här behöver jag träna mer på

Typ allting eller vad då? Kunna slappna av mera själv och få hästar att inte spänna upp sig är väl ett ganska långsiktigt och abstrakt mål.



 4. Det här är jag bra på

Inte för att skryta men jag har en kontakt till djur, där bland hästar, som gör att jag har ganska lätt för att läsa av dem och för att förstår jag ska få dem att lita på mig. Inom ridningen är det väl att jag har ganska bra balans och att jag inte skräms upp lätt och brukar kunna hålla mig lugn.

 5. Favoritbilder jag tagit

Väljer ut några och sprider ut dem i inlägget. Oftast är det kanske inte de mest lyckade men de har så mycket minnen med sig, hästar jag älskat. Och de där jag själv är med har jag så klart inte tagit.



 6. En sak som aldrig får hända!
Att jag av någon anledning tvingas sluta hålla på med hästar.

 7. Min största rädsla inom ridsporten

Att hantera hästar jag inte får kontakt med, att bli omkullsprungen ordentligt eller skada mig allvarligt på annat sätt.


 8. 5 saker du inte visste om mig angående hästar
-Jag gillar oftast inte ston
-Tycker hoppning är roligare men har kanske mer en personlighet som passar dressyr
-Jag vill gärna rida hästar som är lite springiga och som har mycket personlighet
-På min första hopptävling vägrade jag ut mig på tredje hindret eftersom den envisa welshponnyn vägrade gå förbi ett "läskigt" hörn.
-Jag gillar att mysa med hästar och hästar som vill mysa från marken



 9. Min favoritgren

Hoppning

 10. Min högsta dröm 

Ett eget "projekt"

 11. Saker du gör vardagligen (i stallet och till vardags)

I stallet då jag är där
-Pussar på Patsy
-Kollar klockan
-Går av om´ch anmälan bilen och stallet

Hemma

-Kollar YouTube
-Äter
-Sover

 12. Varför får hästar och ridning mig att må bra?

För att jag släpper allt annat i stallet och på hästryggen. Och för att djur är det bästa som finns, inget gör mig gladare än det nästan.



 13. 5 saker du inte visste om min häst

Har ju ingen egen häst så funderar vem jag ska välja att berätta om, kanske Patsy bara för att jag rider henne just nu.
-Hon avskyr allt "dåligt" väder som regn, blåst, kyla, snö och så vidare
-Hon har ganska litet huvud i proportion till sin kropp, en del tycker att hon är ful på grund av det, men jag tycker inte ens att det märks speciellt mycket.
-Hon kan tigga riktigt ordentligt och plötsligt inte alls vara rädd eller rulla med ögonen, hon är ju hur snäll som helst och älskar mig och allt det där om jag har godis i fickan.
-Hon har skor på framhovarna men inte bak
-Ingen häst har talat så tydligt till mig som hon då hon såg en svetsmaskin, allt i henne sade "jag går inte ditåt" och hon stirrade mig in i ögonen väldigt bestämt och såg livrädd ut.



 14. Hoppning eller dressyr?
Hoppning som sagt, men jag gillar också dressyr då det går bra. Är det en dålig dag för mig eller hästen känns den timslånga lektionen väldigt jobbig.

 15. Mitt mål med ridning
Ta mig så långt jag kan, ha en egen häst i något skede och kanske tävla lite på låg nivå.



<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar