torsdag 14 april 2016

Ilskor de senate dagarna

De senaste dagarna har ovanligt mycket gjort mig riktigt arg. Jag är en person som inte blir arg så ofta faktiskt, jag blir lätt lite störd eller ledsen och blir jag arg är det ofta inget stort. Men nu har det funnits saker som verkligen fått mig att koka.

Efter en kort dag på tisdagen och en mysig lunch med några tjejer från klassen begav vi oss till biblioteket för att låna böcker vi behöver till kurser i skolan. Först möttes vi av en glädje, i princip alla kursböckerna vi skulle ha fanns det ungefär 20 stycken av. Vilket betyder att de kommer att räcka till alla, vilket de aldrig gör. Jag ville nästan hoppa i taket där på biblioteket. Men annat blev det då vi begav oss ner till källarvåningen till avdelningen för skönlitteratur. Vi ska nämligen läsa en bok i en kurs och sedan skriva en recension på den. Vi har fyra böcker att välja mellan. Och de fanns så här många av dem på universitetsbiblioteket: två fanns inte alls, en fanns i ett exemplar och en i två exemplar. Vi var fyra stycken så till och med för oss var det en som blev utan bok. Och vi är kanske en femtedel av alla som går kursen. Ja det finns andra bibliotek och så vidare men seriöst, hur tänker föreläsaren som väljer böckerna där?! Jag har en bok, det handlar inte om det men jag blir arg på planeringen som inte alls verkar finnas då det gäller sådana saker.


Nummer två hände igår då jag kom hem från en rolig StudOrg idrottar där vi spelade brändboll. Min bil stod inte där jag parkerat dem. Då såg jag skylten i början på gatan att där inte fick stå bilar månadens andra onsdag mellan 17 och 23. Jag gav mig iväg för att söka min bil och hittade den med en trevlig lapp om att räkning för att de flyttat bort min bil skulle komma på posten. Jag förstår att de måste flytta men reglerna säger att skylten måste finnas där två dygn före åtgärden och ingen av oss har sett dem och vi är ganska säkra på att skylten inte fanns där kvällen före tycker jag inte det är schyst. Två av våra tre bilar hade flyttats bort så, och den tredje inte för att mamma just då råkade vara borta med den. Blir så arg, jag håller mig gärna till reglerna men då tycker jag att de som sköter sådant här också kan göra det. Får jag nu en räkning och beroende på hur stor den är överväger jag faktiskt att överklaga. Men jag har ju inga bevis för att skylten inte fanns där i rätt tid, och jag är ju inte 100% säker.


Det tredje och sista är skoldagen idag. Återigen saknades planeringen fullständigt kändes det som. Vi hade en gästföreläsare klockan 10-12 och en 12-14 och så nästa föreläsning 14-16. Ingen hade ens funderat på om vi behövde ha lunchpaus. Vi hade 20 minuter paus under den värsta rusningen i matsalen, det fanns inte riktigt något annat val än att skynda till till R-kiosken och köpa en panini till lunch. Inget någon med studerandebudgeten var glad över. Så fortsatte vi som sagt med den andra och så gick vår 15 minuters rast mellan föreläsningarna åt till att en föreläsare skulle ge information om nästa veckas program. Nästa gästföreläsare funderade tror jag högt för sig själv om han borde ge oss paus och vi förklarade att vi inte ens hunnit ha lunchpaus idag. Han frågade om vi brukar ha paus och vi svarade ja, hans svar var att "Idag har ni inte". Under den sista timmen i skolan fick vi en igen paus men i princip gick vi alltså 6-7 timmar utan en paus i skolan idag. Ja studietakten kan vara hård, men ge os ens tid att äta så att vi orkar koncentrera oss. Ett plus var att gästföreläsarna var riktigt bra, men att ha ork kvar efter en sådan dag går inte riktigt. Snälla, den där planeringen!

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar