tisdag 12 april 2016

Läslust TAG

Hittade dessa frågor och tänkte besvara dem, döpte själv inlägget till en Läslust Tag så att den passar in på bloggen bättre.


1. Bästa boken du läst hittills i år?

Här är det nog Clara Henrys "Ja jag har mens hurså?" eller Maria Turtschanioffs "Underfors" som gäller. Har inte ännu läst så värst många böcker men dessa två har jag båda gillat, på olika sätt men i alla fall.

2. Sämsta boken hittills i år?

Har inte läst någon riktigt dålig bok men den sämsta som är sämst för att den kanske blev lite för tråkig är "Brev från min pulpet" av Anna Lena Bengelsdorff.


3. Bok i bokhyllan du ser väldigt mycket fram emot att läsa?

Har ingen sådan bok i min bokhylla just nu, men en bok jag verkligen hoppas att jag snart har där och som jag ser galet mycket fram emot att läsa är "Glassvärdet" av Victoria Aveyard som kommer ut på svenska den 6 maj i år (kunde någon gissa att jag verkligen önskar mig den i födelsedagspresent?). Det är alltså fortsättningen på "Röd drottning", bästa boken från ifjol.

4. Är det mer manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Tänker faktiskt väldigt lite på vilket kön författaren har då jag läser eller väljer en bok. Men efter att ha kollat upp det här är faktiskt min bokhylla mest fylld av kvinnliga författare, men som sagt det är inget jag tänker på. Medvetet i alla fall.

5. Är någon genre överrepresenterad i bokhyllan? Finns det någon som inte syns alls?

Skulle väl kanske säga att Fantasy finns det ganska mycket av, med Harry Potter, Hungerspelen och hoppeligen snart "Röd Drottning" serien. Deckare har jag ingen av tror jag, helt enkelt för att jag inte läser deckare just alls. Är för rädd av mig och tycker dessutom att det finns väldigt många deckare som inte är så värst speciella.

6. Ärligt, finns det någon bok du inte läst i sin helhet men låtsas att du läst?

Alltså jag har ju självklart sagt i skolan att jag läste hela "Greven av Monte Cristo", trots att jag ju nog nu senare erkänner att jag inte läste de 60 sista sidorna. I vissa samtal har jag även råkat säga att jag läst "Sofies värld" trots att jag bara försökt påbörja den flera gånger. Men ingen som jag inte skulle kunna erkänna, båda dessa har jag ju i fler sammanhang sagt att jag inte läst eller försökt läsa än vad jag har sagt att jag läst dem.


7. Föredrar du att låna, köpa eller byta böcker?

Lånar mer böcker än jag köper, men jag älskar att ha de böckerna jag verkligen gillar. Byter böcker gör jag i princip aldrig. Men det är så att jag nu till exempel vet att jag kom er att villa ha, alltså kanske köpa alla böckerna ur "Röd Drottning" serien och Harry Potterböckerna vill jag också ha. trots att jag läst dem flera gånger, det är just därför att jag gillar dem så mcyekt som jag vill ha dem. Så jag föredrar kanske att läna eftersom det är betydligt billigare och inte gör någonting om man sedan inte gillar boken. Men de böckerna jag tycker om vill jag äga.

8. Vilka andra böcker har du gillat i år?

Har än så länge bara läst fem böcker och jag har redan nämnt tre stycken av dem. Men de två sista, "Blodssystrar" och "Häxa", båda av Celia Rees har jag nog gillat. Det kommer att komma ett inlägg med de böckerna.

 <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar