måndag 16 mars 2015

Take a picture, fotoskola del 1

Hallojssan på er alla där ute. Funderade just på att jag faktiskt aldrig säger hej i början av min blogginlägg, är det oförskämt eller behövs det helt enkelt inte? Säg er åsikt, jag tänker bara inte på att jag kanske borde göra det men jaa.

Men det var inte grejen med det här inlägget, nej här skulle jag lite försöka förklara hur jag fotograferar och behandlar mina bilder. Och faktumet är att jag inte alls är säker på vad jag skulle berätta, så jag berättar lite grundgrejer, sedan kan ni ställa frågor angående fotografering under det här inlägget så tänkte jag sedan svara på frågorna i ett annat inlägg. Tror dessutom att jag bara presenterar alla funktioner på kameran här, då jag nu märker hur otroligt långt inlägg det blir annars.


 För det första, jag ftograferar med en Canon EOS 1000D, börjar bli lite gammal men fungerar helt bra i alla fall (har drömmar om en Canon 5D eller 3D, men vem har råd med sådant). Så är det inställningarna, ja fotograferar alltid med manual, det vill säga så att jag själv ställer in allt och bestämmer allt själv. Bara om jag ska fotografera någonting som rör sig snabbt och inte har kameran beredd switchar jag snabbt om till automat för att ens få en bild på saken som går att använda.

Så har vi inställningarna inom det manuala, det jag i huvudsak ändrar är slutartiden, bländaren och ISO värdet, alla andra inställningar har jag så gott som alltid samma och ändrar sällan. Slutartiden syns högst upp till vänster, och den berättar hur lång tid kameralinsen är öppen, det vill säga hur lång tid ljuset har på sig att strömma in. Ju ljusare miljö desto kortare slutartid, det vill säga högre siffror, här då det var en solig dag hade jag en slutartid på en 250ondedels sekund, det är så det fungerar, tiden räknas i SI-enheten sekunder. Bländaren hittar jag på min kamera bredvid slutartiden och den kan jag ändra genom att trycka in Av knappen ni ser på nästa bild, och sedan snurrar jag på samma hjul som för slutartiden. Bländaren justerar hur mycket ljus som släpps in, så slutartiden och bländaren fungerar beroende på varandra, brukar försöka höja och sänka dem ganska parallellt för bästa resultat. Där går det också att påverka, genom att ha en lite kortare slutartid för att få en skarp bild men sedan en låg bländare för att ändå släppa in mycket ljus. Alltså ju lägre bländare desto mer ljus kommer in, här har jag värdet på 11 eftersom solen som sagt lyste ordentligt. Minsta värdet brukar ligga mellan 4 och 5, det beror på ljuset hur låg kameran klarar av att ha den.



 ISO värdet justerar egentligen skarpheten, ju lägre ISO desto skarpare, men det leder samtidigt till en betydligt mörkare bild, så som ni nu börjar märka hänger allt ihop och man ska försöka att ändra allting jämt. Till exempel fotograferade jag i början bara genom att ändra slutartiden, vilket inte resulterade i de bästa bilderna. På skärmen står ISO värdet under bländaren och jag ändrar det genom att trycka på knappen som syns på första bilden intill hjulet med inställningsmöjligheterna. Då förflyttar sig kameran till en meny där alla övliga värden för ISOt finns och så väljer man där. Vanligtvis då jag fotograferar inomhus använder jag ISO 400 för att det är ganska pyssligt där i mitten, det leder inte till för mörka bilder men inte heller till allt för korniga med ett högt värde. Men samma soliga dag ändrade jag värdet till 200 utomhus.


Med dessa inställningar blev resultatet det här, och den undre bilden redigerade jag även en del. Jag kommer åtminstone att göra ett inlägg där jag visar hur jag redigerar och så ett med lite exempelbilder på vad som händer konkret då man ändrar inställningarna.


Nu vill jag veta vad ni tyckte om ett sådant här inlägg, inte gjort någonting liknande förr så vill gärna ha respons. Så vill jag också veta om ni vill ha mer av någonting, till exempel då jag förklarar mer inställningar, till exempel vitbalans och sådant som jag oftast inte ändrar speciellt mycket. Och kom ihåg att ställa era frågor här, om det var någonting ni inte förstod, jag var otydlig eller någonting helt annat ni undrar över angående fotografering. Och till slut vill jag även påminna om att jag är självlärd och inte är något proffs, jag har helt enkelt bara berättat hur jag själv fotograferar.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar