tisdag 24 mars 2015

Förväntansfull

Jag är så otroligt förväntansfull den här morgonen. För ungefär fem år sedan gick jag på fotografiska museet i Stockholm och såg Nick Brandts otroligt fina bilder för första gången. Jag blev verkligen förälskad i hans sätt att fotografera, hans motiv och hans bilder. Så då mamma sade att de har ställt ut hans bilder i Salo och frågade om jag ville åka och titta tvekade jag inte. Att få se hans bilder av djuren i Afrika på nytt, veta hans historia att har inte fotograferar med zoom utan med ett fast objektiv så att han på riktigt är så nära djuren som det ser ut. Hans svartvita bilder är någonting av det finaste jag sett och även känslan han vill förmedla om att människan förstör de här djurens värld. Han arbetar mot tjuvjakt och miljöföroreningar med sina bilder, och han får verkligen frammedlat saker med sina bilder. Jag har faktiskt tänkt på att jag kanske ska köpa någon av hans bilder som stor affisch och sedan rama upp. Än så länge har jag bara min favoritbild som vykort, den är delvis min favoritbild därför att jag vet historien bakom den. Han följde lejonet i tre dagar och det bara sov, på tredje dagen kom det en vindpust och lejonet lyfte huvudet för att nosa på vinden, och bilden han tog i den sekunden är otrolig. Behöver jag säga att han är min idol inom fotograferingen?



Bilderna jag hittade var tydligt väldigt små men ikväll får ni se mera antagligen.
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar