torsdag 19 mars 2015

Svar på tal till Therese Lindgren

Jag följeren svensk tjej på YouTube som heter Therese Lindgren, jag tycker hon är söt och snäll och så vanligtvis, men denna video fick mig att tappa nerverna så mycket. Så först, se på videon och läs sedan vad jag har att svara, för här har jag faktiskt mycket att säga, och jag vill påstå att jag också har en del kunskap om direkta sakfel hon säger, snälla ta reda på fakta innan ni gör sådant här.



Okej, de flesta kan antagligen hålla med om att det är fel med djur som bor i för små utrymmen och så vidare. Men det första jag tog fel på var då hon börjar med att säga att hon inte menar hundar, katter och hästar. Då skulle jag vilja fråga, vad är det för skillnad på att hålla en hamster i en för liten bur som att ha en hund i ett för litet område. Om hon säger som argument att hamstrar i det vilda springer omkring på stora åkrar och gräver flera meter djupt i marken. Håller jag med om, men i så fall är det ju också fel att ha hundar inomhus överhuvudtaget och bara gå ut med dem några gånger om dagen. Hur många gånger man än går ut och hur långa promenader man än går med en hund kommer det aldrig att motsvara det naturliga, som är att ha ett flera hektar stort revir, leva i en flock och dessutom flytta på sig.


Eller hästar för den delen, vet hon månne att hästar i det vilda inte gör annat än rör på sig. De går eller springer precis hela tiden, vandrar för att komma till nya betesmarker och är hela tiden beredda på att spurta iväg. Så om hon tycker att det inte är okej att ha en hamster i ett mindre utrymme än i det vilda, varför skulle det då vara okej att ha hästar i ett mindre utrymme än i det vilda? För att de är större djur? För att hagarna ser större ut? Ja men tänk lite på proportionerna, en hage för en häst är exakt samma sak som en bur för en hamster. Så om det är din åsikt, försök nu i så fall ens vara entydig och säg inte mot dig själv.


Och så då hon börjar tala om kaniner om att de inte heller ska vara i bur för att de har långa bakben som är till för att springa med. Och så visas det film på en tam kanin i en bur och i den videon där vilda kaniner ska visas visas inte vilda kaniner. Utan harar! Snälla vän, det här är två olika arter, och ja harar har väldigt långa bakben och springer 80km/h och springer långa sträckor. Men de är inte kaniner, kaniner har inte alls lika långa bakben och kan inte alls springa lika fort på grund av det, så snälla kolla upp din fakta och gör inte stora sakfel i en sådan här video, det gör att trovärdigheten dalar.


Och till sist vill jag säga en sak, avel. Har du tänkt på det, det går inte att jämföra tamdjur som man har som husdjur mot deras vilda släktingar. De är så långt avlade att de antagligen inte ens skulle kunna få en funktionsduglig avkomma, vilket betyder att de är skilda arter. Så snälla människa, du kan inte mena allvar att du jämför två olika arter med varandra, att de är olika arter betyder just att de har olika beteende och olika behov, det vill säga du kan inte utgå från vilda arters behov och tro att våra avlade tama raser har exakt samma behov. För så är det inte. Sedan vad man tycker om avel är en helt annan sak och det tycker jag är ganska äckligt hur människan har lyckats manipulera djur så att de har blivit nya arter. Men det är som sagt en helt annan sak, våra tama husdjur har inte samma behov och beteende som deras vilda släktingar. Eller beter sig din hund kanske som en varg och försöker döda dig? Nej just det för att den är avlad för att inte göra det. Men det är tydligen helt okej, men det är inte okej att avla hamstrar för att bli människo-orädda? Ser ni motstridigheterna igen?


Jag tycker inte heller att man kan lägga upp en video där man skriker och svär och 12 åriga barn för att de har en kanin som de älskar, och kaninen älskar dem på samma sätt som en hund älskar sin ägare. Snälla skärpning, du säger att du är 28 år, bete dig som det då. Själv tycker jag att får trånga områden är det värsta man kan göra mot sitt djur, men ta reda på rätt fakta innan du uttalar dig, en tam hamster skulle antagligen få sådan panik och sådana stressreaktioner om de skulle släppas lös på ett fält, för de är inte vana vid det, de skulle antagligen dö av stress. Just för att de är en annan art, de har avlats bort från det beteendet, de behöver inte det längre.


Tack, hoppas ni orkade läsa till slut och kommentera gärna vad ni tycker! Jag vill gärna skapa diskussion kring det här för jag tycker det är ett väldigt intressant ämne och jag vill veta om det verkligen finns många som tänker på samma sätt. Kommentera!
<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Amen! Håller helt med och fick nog skratta ordentligt när ja såg hararna :D

    SvaraRadera