lördag 25 juli 2015

Havet

Jag älskar havet. Jag har älskat havet så länge jag kan minnas. Jag vet egentligen inte varför, men jag har en alldeles speciell kärlek till det. Det kan vara så farligt och utmanande, det kan göra så hemska saker och det kan orsaka oändliga mängder skräck. Man samtidigt. Samtidigt är det alldeles otroligt vackert, så galet fint. Det är det där som kan göra hur mycket hemskt som helst och jag kommer ändå alltid att älska det, och därför behöver det kanske inte bry sig, det vet att vad det än gör är det ändå omtyckt. Och ja jag vet att havet inte tänker så här, men det är ju lite så det känns.


Varför denna kärlek till havet då? Jag tror det beror till en stor del på variationen. Visst gillar jag skogen och övrig natur, men ingenting vinner ändå havet. Det är vackert så gott som alltid. Det är den mest underbara skapelsen en tidig morgon då vattnet ligger spegelblankt och färgas lite rosa av solen som just stigit upp. Men lika häftigt och beundransvärt är det då det blåser 20 m/s och stormen drar över, vågorna som slår mot berg och bildar stora fontäner av skum. Och så finns det ju inte heller två dagar då havet är sig likt, det är alltid olika och man vet egentligen aldrig med säkerhet vad som kommer att hända.

Samtidigt som det här skapar osäkerhet, havet är så mäktigt att ingen kan kontrollera det, ger det på något sätt mig ändå en trygghet. Jag kopplar havet väldigt mycket till sommaren, största delen av mina somrar har jag firat ute på en ö i skärgården, vid en havsstrand. Klippor och hårda berg, som jag faktiskt tycker är minst lika vackra som en lång vit sandstrand någonstans på andra sidan Atlanten. Och den här ön mitt ute på havet betyder trygghet för mig, jag vet att jag alltid kan återvända och jag vet att jag finner ro här som ingen annan stans.


Jag älskar även att röra mig på havet, det har egentligen inte så stor skillnad hur, på senaste tiden har det mest blivit segelbåt, vilket jag njuter av. Jag är inte den som njuter av att dra i repen och trimma seglen för att uppnå en maxfart. Jag gillar det mer just för att jag kan glida omkring på havet, havet som jag älskar och som skrämmer mig lite.


<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Havet är verkligen mäktigt. Något jag också tycker är otroligt fascinerande med havet är hur stort och djupt det är, och hur mycket det kan finnas där på havsbottnen (t.ex. djurarter), som vi inte vet om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med så mycket, det finns inget som är så outforskat som havet :)

      Radera