fredag 24 juli 2015

10 tips inför scoutlägret

Idag åker jag ut till en holme mitt i ingenstans på scoutläger. En av sommarens höjdpunkter som alltid upprepas. Varje sommar. Och jag har ju då under mina scoutår varit på ett antal läger så här kommer mina 10 bästa tips som jag lärt mig under åren.


  1. Packa allt klart kvällen innan. Ofta åker man rätt tidigt på morgonen eller i alla fall på förmiddagen iväg på lägret. Och mitt tips är att ha allt klart kvällen före så långt det går, för då kan du ägna morgonen åt att gå i duschen, tvätta håret och raka dig sista gången innan lägret. För vi har inte i alla fall rinnande eller varmt vatten på våra läger och då sparar jag gärna mitt hår så länge som möjligt innan jag måste tvätta det i det kalla havet. Så jag tvättar det hemma just innan jag åker.
  2. Det allra viktigaste att ha med. Jo visst sovsäck, tält, matkärl tänker man väl. Men allt det där går att fixa, du kan alltid låna sovsäck och matkärl och det finns alltid plats i någons annans tält. Men de riktigt viktiga sakerna går inte att låna. Du vill ha din egen mössa som passar dig under dina bad hair days och då det är kallt, händer på scoutläger. Och du behöver ditt eget godis.Har du någon speciell grej som du får typ panik om du inte kan göra? För mig är det att putsa under naglarna, måste göra det hela tiden. Och vem annan har med en nagelputsare? Just det du behöver din egna. Och nu menar jag inte att glömma sovsäcken med flit så klart.
  3. Minigrippåsen är räddaren för din telefon. Blunda inte för det, det kan regna på lägret. Och i sommar gör det nästan garanterat det. Och även om det inte regnar samlas det fukt i tälten. Smarttelefonerna gillar inte vätska och fukt. Lägg in den i en minigripp påse och sug ut luften så at den ligger där i vakuum. Varför? Jo du kan använda den lika bra genom plasten som vanligt och du skyddar den från fukt. Ljudet då du talar i telefon dämpas lite men då kan du ju ta ut den under samtalet om det behövs.
  4. Underskatta inte varma och vattentäta kläder. Som vi alla sett på den här sommaren kommer det antagligen inte att bli som en vecka i söderns som det ibland är. Visst packa med shortsen men glöm inte underställ, ylletröja, regnkläder och mössa!
  5. Tandborste och tandkräm i fickan. Du har inte alltid tid att borsta tänderna på morgonen, du kanske försov dig från flagghissningen eller du hittar inte dina strumpor. Om tandborsten ligger där kan du borsta dem när du får tid och då du kommer till ett ställe med vatten, så behöver du inte tänka på att ha det vid tältet heller. För två år sedan sportade jag en hel del med att borsta tänderna då vi for ut och seglade och då jag fick en lugn stund på båten.
  6. Försök glömma att din bästa vän kanske inte ska på lägret i år. Jag vet, det känns som att det inte kan bli lika roligt som det brukar och du känner dig sviken. Men om du försöker låta bli att tänka på det och i stället tänka på att ha roligt lovar jag att du i ställer kommer lära känna de andra bättre och upptäcka att man inte alltid behöver sin allra bästa vän och sin själsfrände vid sin sida. Du kan dela tält med någon annan och upptäcka hur mycket gemensamt ni faktiskt har. Och kommer din bästa vän, jätte kul för dig. Ha super roligt men glöm inte att vara med andra då också, man lär känna så mycket människor och kommer nära så härliga personer under läger.
  7. En liten väska. Det jag tänker ha nytt för i år är att ha en liten tygkasse med mig. Där kan jag ha en drickflaska, lite godis, en extra tröja och sådant. Så behöver jag inte ha allt i fickorna eller i händerna. Och speciellt om man inte alltid har tid att springa av och an till tältet och hämta sina saker. Eller om det under ett programpass plötsligt blir soligt och varmt. Så minimerar du chansen att lämna plagg efter dig och dessutom bli straffad för det. Visst du kan glömma väskan men risken är mindre i alla fall, tror jag. Som sagt inget jag själv testat ännu.
  8. Bekvämlighet. Ja du ska på scoutläger men det betyder ju inte att du med flit ska göra din vistelse obekväm. Som en scoutkamrat en gång berättade att en vargunge hade lämnat sin sovsäck, sin tröja och sina matkärl för att scouting är att lida. Jag ser det tvärtom. Jag vill ha med mig så mycket bekvämligheter som möjligt. Dyna är till exempel ett måste för mig. Du behöver inte ta dina finaste saker eftersom de kan bli förstörda i skogen men det är klart du har med dig din hårborste och dina myskläder, du vill ju inte leva som en vilde trots att du lever i skogen. Och hörlurar så att jag kan lyssna på podcasts om kvällarna när jag ska somna. Efter att man snackat med sin tältkamrat så klart.
  9. Sked och mugg. Skeden är det viktigaste i matkärlsväg. Du kommer knappt att använda kniv eller gaffel, du blir en femåring som äter med bara sked. Glöm inte den. Och strunta förresten i de där små utflyktsmuggarna som säljs i utfärsdkärls kit. Vem dricker seriöst en deciliter till maten? Nej och varför orka gå och ta mera saft tre gånger per måltid. Skaffa dig en ordentligt stor mugg som dessutom kan vara skittuff. Jag är ganska säker på att jag oftast har den tuffaste muggen, då jag har min objektivmugg.
  10. HA KUL! Bry dig inte om det regnar en vecka, bry dig inte om du får en uppgift du kanske inte gillar för tillfället, bry dig inte om du måste gå med ylletröja och mössa hela lägret. Ha attityden att allt kommer att vara skitroligt, var med på allt till hundraprocent. Glöm hur du ser ut och var bara dig själv så blir lägret verkligen sommarens höjdpunkt!
En bild tre år sedan som jag inte gillar alls för jag ser otroligt dum ut. Men det var regn och det var sand ända in i trosorna, men vad gjorde det då han fanns där.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar