tisdag 22 oktober 2013

Nu har det gått för långt!

För några dagar sedan ploppade det upp en link på min News feed på Facebook. Med hundar. Och djurälskare som man är klickade jag ju. Och så såg jag det här:

En jack russel terrier. I en Onepice! Visst de är inte av de hemskaste kläder för hundar men ändå. En Onepice! Jag har alltid varit ganska emot att klä upp sina hundar. Täcken tycker jag är okej, det är ju liksom skydd mot kyla och så och hästar har ju täcken hela tiden. Det kan till och med vara bra. Men inte klänningar, inte munkjackor och verkligen inte en overall och stövlar för att man helt enkelt är för lat för att tvätta av sin leriga hund. Om en hund inte får leka och bli smutsig, då är det väl ingen hund. Och Onepice för hundar... Vissa tycker ju att det är fel till och med för människor, det tycker inte jag det är ju skönt. Men hunden tycker nog inte det här är skönt.

Vet ni varför hunden har päls? Jo för att den ska klara av kyla. Då behöver den inte kläder. Den behöver inte en Onepice som vi för att kura ihop oss om vinterkvällarna. Visst, en hund kan frysa, sett det många gånger. Men då ska det nog vara riktigt riktigt kallt, för hundar motverkar kylan dels med sin päls, dels genom att hoppa och skutta och röra på sig lite extra mycket. Och är det så kallt att hunden på riktigt fryser, behöver man kanske inte gå en lika lång promenad. Hunden är ett klokt djur, den vet nog om det är för kallt, då gör den bara sina behov och så vill den in igen. Jag har själv varit med om det en gång. Det var de kallaste dagarna mellan jul och nyår jag någonsin upplevt. Vaktade hundarna med min momi. Och då var det på riktigt så kallt att hundarna inte ville gå en en längre strecka än att de fick uträtta vad de behövde. Och jag an berätta att det är hundar som älskar att vara ute och alltid bara ville gå och springa så långt de bara fick. Utom då.

Chili har ett täcke. Ett snyggt täcke, som ligger som ett hästtäcke. Medger att han nog inte egentligen behöver det, men han är stolt då han har det och det är nog skönt också om det är riktigt kallt. En rem runt bringan och runt magen och så gummiband till bakbenen. Det är normalt. Det är inte normalt att klä upp sina hundar i tajta klänningar, eller Onepicear med ärmar som sitter runt benen. Och skor. Det är det löjligaste jag hört. Det är viktigt för hundar att kunna känna på underlaget och det kan de inte med skor, de gillar inte det för de är inte alls vana vid det. Snälla människor låt hundar vara hundar! Förstör inte vackra djur med människokläder!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar