onsdag 7 februari 2018

När kallar man sig en kvinna?

Det är ju tiden då man söker sommarjobb. Och även jag har de senaste veckorna suttit och skrivit ihop en del ansökningar, och det är då jag har börjat fundera på det här. Jag diskuterade dessutom det en del med Louise, eftersom hon råkade sitta bredvid mig i biblioteket då jag började fundera. Men det jag funderar över är alltså när jag ska börja skriva i mina ansökningar att jag är kvinna. Förut skrev jag alltid ungefär "Jag heter Mette, är en 17-årig flicka...." och så vidare. Men efter att jag fyllde 20 känns det lite som att man inte mera kan skriva att man är en flicka. Samtidigt som jag inte egentligen ser mig som en "kvinna" om ni förstår vad jag menar. Det är ju så vuxet, då ska man kunna saker och ha koll på sitt liv och allt det där.

var alltså min åsikt, och där hamnade jag i ett dilemma, som slutade med att jag inte alls skrev ut mitt kön. Vilket i och för sig ju var en riktigt bra lösning, för det känns egentligen som ganska onödig information att berätta, men jag har haft med det för jag tycker att meningsuppbyggnaden på det sättet har blivit bättre. Så diskuterade jag det här med Louise och hon blev chockad över att jag tänkte som jag gjorde, hon har nämligen kallat sig själv för kvinna sedan hon var 17-18 år och ser det som det mest naturliga i världen.


Det här gjorde mig igen alldeles ställd, jag tänkte nämligen att de flesta andra ju måste ha samma problem, men tydligen inte. Så nu funderar jag, tycker ni att det är en naturlig övergång vad man kallar sig eller har ni som jag gått omkring och grubblat över vad ni ska lägga för "titel" och "benämning" på en själva?

Och jag är medveten om att det här texten är ganska exkluderande, men jag tog det exemplet jag hade tänkt på, det som passar in på mig. Men oberoende av van man har för kön eller identitet, så är jag mest bara nyfiken på om det är andra som funderar på hur ni ska benämna er själva då ni presenterar er?


 <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar