torsdag 15 februari 2018

En berusad björn i Bergslagen

En av de två böckerna jag fick i julklapp var Petteri Nuottamäkis humoristiska bok "En berusad björn i bergslagen" och den läste jag riktigt i början av året. En bok som visade sig vara en perfekt bok att läsa i den sinnesstämningen jag befann mig i. Jag visste nämligen at just då orkade jag inte läsa om kärlek och relationer, varken lyckliga eller olyckliga.

Boken utspelar sig i en liten ort i Sverige, nämligen i Bergslagen. Orten är på bristningsgränsen (kan en kommun gå i konkurs för det är så det verkar i boken), inga turister kommer dit och all verksamhet håller på att dö ut. Alla verkar bara flytta därifrån. Till bokens huvudperson är ute i svampskogen med sin familj och får se en mystisk varelse. De tror att det är en björn, men någonting är konstigt med den och de drar slutsatsen att den har ätit jästa bär och blivit full. Sonen i familjen filmar den, lägger upp på YouTube och turismen i kommunen exploderar. Alla vill se detta mystiska "monster". Så går boken ut på att ta reda på vad det var de såg och sedan då de får reda på det, vad de ska göra med informationen för att skydda sitt rykte och få turisterna att fortsätta komma till bygden.

Boken är enkel och kravfri att läsa och har en väldigt humoristisk ton. Det var ingen bok jag bara älskade, men den var riktigt trevlig att läsa. Och som sagt, precis det jag behövde läsa just då. Jag skulle nog rekommendera den men det är ingen bok som jag tycker att du måste måste läsa. Men jo, en välskriven rolig bok som ger en kravlös läsning.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar