söndag 25 februari 2018

Era bästa vegetariska recept?

Jag har många vänner som äter vegetariskt eller veganskt, och jag tror att flera bland läsarna säker har alldeles toppen vegetariska recept. Jag skulle vilja börja äta lite mera vegetariskt, inte lämna bort kött helt men i alla fall, så småningom måltid för måltid äta med vegetariskt. Min orsak är etiska skäl och målet är att kunna använda animaliska produkter som jag vet är producerade på ett sätt som jag själv upplever etiskt rätt. Men mitt problem här är att jag är väldigt kräsen med mat. Och då menar jag riktigt riktigt kräsen. Så jag har ganska svårt att hitta vegetariska recept som jag tycker om. Och det anser jag ändå är viktigt med mat, jag vill tycka om det jag äter, för annars låter jag helt enkelt bli att äta det jag inte gillar.

Så om du har några bra vegetariska recept du tror att jag skulle gilla så dela gärna med dig! Jag kan försöka sammanfatta lite vad det är som jag absolut inte gillar. Jag gillar inte lök, men tillräckligt finhackatt grå det i en maträtt. Svamp går inte alls, det tycker jag är så äckligt, och samma sak med i princip alla färska ostar. Jag brukar säga att jag inte gillar vita ostar eftersom det övergreppar alla ostar jag inte gillar, men alltså mozarella, haloumi, feta och så vidare. Har märkt att jag har svårt med tofu och falafel har jag ännu inte smakat sådan jag skulle ha gillat. Gillar inte riktigt bönor, förutom gröna, men alla bruna vita och sådana bönor går inte hem och är inte heller speciellt förtjust i kikärter i någon form (nej jag gillar inte ens hummus, men det äter jag nog då och då).

Det finns nog andra saker jag inte heller gillar, men där är nu ändå en hel del, som jag dessutom upplever att finns i vegetariska recept. I de allra allra flesta finns det någonting av dessa saker jag helt enkelt inte gillar. Så nu, en utmaning till er som är bra på det här, hjälp mig!

Då vi åt supergoda vegetariska tacos, och ersatte köttfärsen med sojafärs. Mera sådant!

<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Burritos tycker jag alltid går hem. Det går att ändra receptet så bra i dem efter smak och tycke. Min personliga favorit är med bön- och risblandning med texmexkrydda och avocado. Men om du inte gillar bönor kan du byta ut det mot sojakross eller veggofärs. Resten av ingredienserna lägger jag till lite varefter vad jag råkar har hemma. Ugnspotatis med valfri fyllning är även enkelt och du får långt välja bort all fyllning du inte gillar och istället använda ingredienser du faktiskt tycker om till fyllningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Vilka fyllningar till ungspotatis rekommenderar du, känns som att de vegetariska alternativen alltid innehåller svamp... :)

      Radera