lördag 14 december 2013

Lucia

Igår var det ju Lucia dagen. En finlandssvensk tradition som jag gillar väldigt mycket. Det är så stämningsfullt och fint med mörkret och ljusen. Själv åkte jag en halv timme tidigare till skolan än vad jag egentligen började för att se Lucia. Och eftersom Lärkan en gång i tiden var pojkskola lever traditionen om Korvlucia kvar. Och det är ju bara bäst. En kille med korv i håret och ljus instickta i korven. Och så ett lakan som klänning på både Korvlucia och tärnorna, som så klart också är killar.



Och idag var det den traditionella grötfesten på Bergåsa. Och där hände ju en massa grejer, till exempel det där jag har väntat på ett år. Men så var Kyrkslätts Lucia också där. Och min fina styvsyster Lumi var en av tärnorna, och det var ju ingen tvekan om vem som sjöng bäst. Hon hade till och med med en stämgaffel och hörde efter tonen. Något jag tyckte var riktigt coolt!



Hurdan var er Luciadag? <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar