onsdag 24 juli 2013

Våga vara dig själv!

Våga vara dig själv! Hur ofta hör vi inte de fyra orden? Det verkar vara en så självklar sak, alla gillar en bäst då man är sig själv. Men i verkligheten är det inte alls så lätt som det verkar att vara sig själv.

Det första problemet är att få veta "Vem är jag?", man kan ju inte vara sig själv om man inte vet vem man ä. Man måste hitta sig själv. Måste få veta "vilken är min alldeles egna personlighet, den som är jag på riktigt." Och hur ska man hitta sig själv då? Jag tror att det krävs att man har ett mycket bra självförtroende och vet att det finns personer, tillräckligt många personer som accepterar dig, tycker om dig och älskar dig var du än gör. För de här personerna kanske redan vet vem du på riktigt är, det är mycket möjligt att de sett ditt riktiga jag långt före du själv. När du kan lita på att de finns där för dig kan du bara släppa loss och känna dig fram om vad som känns rätt, vad som känns du.

Nå sedan när du hittat dig själv, och i princip vet vem du är tar svårigheterna verkligen inte slut. Nu gäller det att våga vara sig själv också bland sådana som du kanske inte känner så bra eller umgås så mycket med. Här krävs det om möjligt ännu mera mod och det gäller bara att inte bry sig så mycket, kollar någon konstigt på dig är det bara att strunta i det och tänka "okej tycker du jag är knäpp och dum ska du inte behöva vara med mig." Men här är det också viktigt att komma ihåg att själv vara öppen för olika sorters människor med olika sorters personligheter. Vår personlighet är trots allt det mest orginella och viktigaste vi har.

Utan vår personlighet är vi ingenting och alla blir som likadana robotar. Det är svårt att hitta sin egen personlighet och våga visa upp den, speciellt i dagens samhälle där media manipulerar oss med alla perfekta människor. Men tänk på att perfekt är oftast lika med tråkigt. Ingen är perfekt, det har vi alla lärt oss, så det är bara att våga ta steget, släppa fram din personlighet och vara dig själv. Några kanske inte kommer att gilla dig, men de som gillar dig kommer desto mera eftersom de kommer att gilla dig för precis den du är och för din fantastiska personlighet.


 Släpp fram dig egna personlighet som ingen annan har <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar